Během letošního ledna došlo ke kompletní přerušení spolupráce mezi společností Activision Blizzard a čínským vydavatelem NetEase. Čínští hráči před dvěma měsíci přišli o možnost hrát hry od kalifornského giganta. Deník New York Times ovšem dnes přišel s informacemi, které částečně vysvětlují, co se v průběhu jednání stálo.
Napětí před závěrečným jednáním mezi oběma společnostmi se stupňovalo již několik let. NetEase začal masivně investovat do západních studií, se kterými nebyl Activision Blizzard za dobře. Jeden příklad za všechny je například studio Bungie, které v minulosti vydávalo hry díky Activisionu. Vše vyústilo do nezdárného konce při loňském říjnovém hovoru mezi Bobby Kotickem a Williamem Dingem. V některých pasážích byly do hovoru zapojeni překladatelé a to mohl být kámen úrazu.
New York Times dokázal získat výpovědi čtyřech osob, které byly přímo spojeny s vyjednáváním a dokumenty, které vyjednávání provázely. Dle všeho bylo vše na dobré cestě a vyjednávaly se licenční podmínky pro další vydávání her na čínský trh. Rozhovor se také točil kolem chystané fúze Microsoftu a Activision Blizzardu, kdy se William Ding, výkonný ředitel NetEase, zmínil o tom, že by mohly mít obě společnosti problém s čínskou vládou. Ta by mohla tuto dohodu zablokovat nebo podpořit další spolupráci obou firem. A to hlavně v závislosti na tom, jak dopadnou vyjednávání mezi Activision Blizzardem a NetEase. Vedoucí pracovníci Activisionu to dle zdrojů považovali jako vyhrůžky a několikrát to také v dalším vyjednávání zmínili. Celá situace vyústila v to, že NetEase začal kategoricky odmítat další možnou spolupráci. NetEase se nechalo slyšet, že se ve vyjednávání snažili být otevření a prostě jen chtěli poukázat na to, že by mohl mít Microsoft stejný problém, jako má nyní Activision u čínských regulátorů. Zároveň také uvedli, že Activision i nadále pokračuje v „obtěžování a popichování regulačních orgánů po celém světě“.
NetEase vydal své prohlášení, ve kterém si několikrát rýpl do Blizzardu
Activisionu to nakonec nejspíše došlo, protože NetEase nabídl naprosto jiné podmínky licencování a zároveň nabídl 500 milionů dolarů za služby s platbou předem. To bylo mnohem více, než doposud a jednalo se tak o velkorysou nabídku. NetEase ovšem nabídku odmítlo a zároveň s tím odmítlo také prodloužení současných smluv o šest měsíců. Výsledkem celého jednání bylo neuvěřitelné zklamání čínských hráčů, kteří nakonec o své oblíbené hry a postavy 23. ledna 2023 přišli. Ač jsou jejich postavy a postup ve WoW uloženy, není jisté, zda se do hry ještě vůbec na čínských realmech podívají.
Pokud chcete o celém problému a možném nedorozumění zjistit víc, doporučuji si přečíst celý článek na New York Times.