Blizzard Entertainment podal žalobu proti vývojářům Turtle WoW. Tvrdí, že projekt neoprávněně využívá chráněný kód a herní aktiva World of Warcraft a tím škodí značce i oficiální komunitě hry.
Obsah žaloby
Žaloba podaná u soudu v Kalifornii viní tým Turtle WoW z:
- Porušování autorských práv a ochranných známek – distribuce pirátských klientů WoW, využívání loga a značky Blizzardu a tvorba derivátů jako fanouškovské rozšíření Mysteries of Azeroth.
- Obcházení technických ochran (DMCA) – úpravy WoW klienta pro běh na neoficiálních serverech.
- Navádění k porušování smluv (EULA) – provozování privátních serverů bez oficiálního předplatného.
- RICO porušení – Blizzard tvrdí, že Turtle WoW funguje jako mezinárodní organizace profitující z pirátství.
Blizzard uvádí, že provoz Turtle WoW nejen odvádí hráče od oficiálních serverů, ale i ohrožuje bezpečnost a vytváří zmatek ohledně oficiálního obsahu.
Požadavky Blizzardu
Blizzard žádá soud o:
- Uzavření Turtle WoW serverů a webu,
- zastavení vývoje a distribuce klienta Turtle WoW,
- předání domény Turtle-wow.org,
- zablokování podpory od poskytovatelů hostingu a platebních bran,
- finanční náhradu škod a pokuty, až do výše 150 000 USD za každé porušení autorského práva.
Co je Turtle WoW?
Turtle WoW patří mezi nejznámější privátní servery World of Warcraft. Nabízí nejen původní vanilla WoW, ale i vlastní expanzi Mysteries of Azeroth s novými questy, zónami a rasami. Projekt je financován „dobrovolnými dary“, které Blizzard označuje za formu monetizace pirátského obsahu.
Nedávno vývojáři Turtle WoW představili plány na Turtle WoW 2.0 postavený na Unreal Engine 5, což Blizzard využívá jako důkaz, že jde o cílený a ambiciózní projekt, nikoliv pouze fanouškovskou iniciativu.
Kontext: scéna privátních serverů
Privátní servery existují téměř tak dlouho jako samotné World of Warcraft. Mnozí hráči na nich hledají možnost vrátit se ke starším verzím hry nebo zažít tzv. Classic+ obsah – tedy opravený či rozšířený obsah, který byl z původní hry vynechán, nebo zcela nové fanouškovské prvky.
Tyto servery v posledních letech nabírají na popularitě, protože mnozí hráči vnímají oficiální verze Classicu jako příliš podobné retailu a bez skutečné inovace. Například Season of Discovery byla částí komunity označena spíše za „Project 60“ verzi retailu než za plnohodnotný Classic+ zážitek.
Možný oficiální Classic+?
Právě v době, kdy Classic postupuje k Mists of Pandaria, sahá stále více hráčů po Classic+ privátních serverech. Blizzardova žaloba proti Turtle WoW proto připomíná situaci z období před vydáním oficiálních Classic serverů, kdy společnost zasahovala proti populárním privátním projektům. To vyvolává spekulace, zda Blizzard nepřipravuje vlastní verzi Classic+ a nečistí tak prostor pro oficiální oznámení.