To, čemu komunita říkala Dancing Troll Village, se nacházelo v Darkshore – šlo o Shatterspear Vale, uzavřené údolí kmene Shatterspear. Ve Vanilla WoW byla tato vesnice prakticky nepřístupná a působila spíše jako vývojářský prototyp. Právě její izolace, tančící trollové u ohňů, vodopád a atmosféra vzdáleného koutu světa z ní udělaly jednu z nejznámějších „skrytých“ lokalit. Hráči ji roky hledali, glitchovali se do ní a sdíleli videa, jak trollové tančí v kruhu, aniž by se tam odehrávaly bitvy či questy.
Kde to opravdu je a jak vypadala (Vanilla)
Shatterspear Vale leží v severovýchodním Darkshore, v kotlině obklopené vysokými horami. Geograficky se nachází na rozhraní Darkshore, Moonglade, Felwoodu a Winterspringu – z ptačí perspektivy ji bylo možné zahlédnout při letu na hippogryphu do Nighthavenu. V původním WoW byla nedostupná běžnými prostředky; dovnitř se dalo dostat jen glitchováním, pomocí wall jumpů, mountů či kouzel. To posilovalo její pověst „zakázaného ovoce“.
Uvnitř údolí se nacházel vodopád, jehož voda napájela jezero se šedavě modrou hladinou. Kolem něj stály trollí chýše, menší rybářské stany a vesnici rozděloval potok s malým mostem. V jeskyni poblíž byly neinteraktivní tabulky, patrně zbytky testování questových objektů. Největší atrakcí však byli trollové, kteří tančili v kruhu u ohňů. Od toho také vznikl fanouškovský název. Na taneční ploše visela i taurení hlava jako trofej – další detail, který se nikdy neobjevil v ostré hře.
Shatterspear trollové byli v té době přátelští k Hordě a neutrální k Alianci. Jejich úroveň se pohybovala mezi 52–58, takže pro hráče Aliance šlo o cíl pro XP a loot. Mezi zajímavá NPC patřili Una Ji’ro, Jory Zaga, Krah’ranik a Voriya. Některá NPC měla unikátní animace a dialogy, ale nikdy nebyla plně využita.
Původ a dohoda s nočními elfy
Podle lore se kmen Shatterspear oddělil od Gurubaši po porážce Hakkara the Soulflayera. Trollové se usadili v tomto údolí a uzavřeli s nočními elfy dohodu: zůstanou v Shatterspear Vale a nebudou útočit mimo něj. Elfové je nechali na pokoji – ovšem s podmínkou, že jim nikdy nepřijdou na pomoc, pokud budou napadeni. Pro kmen to byla tvrdá, ale přijatelná dohoda. Díky tomu mohli po generace žít v izolaci a relativním míru.
Cataclysm: přístupná zóna a začátek války
Až v Cataclysmu se Shatterspear Vale stalo běžně přístupnou podzónou Darkshore, propojenou tunelem přes Shatterspear Pass. Trollové se přidali k Hordě – i díky tlaku nového náčelníka Garroshe. Noční elfové reagovali masivním útokem: Sentinelové na hipogryfech a Ancient Protectors ničili vesnici, padl i náčelník Jor’kil the Soulripper. V krajině ležela těla trollů a hráči zde plnili nové questy, často navázané na Ruins of Mathystra či Lor’danel.
Vznikl také Shatterspear War Camp, opevněné tábořiště mimo údolí. Přesto se kmen ocitl na pokraji vyhlazení – část trollů odešla hledat útočiště jinde, jiní se přidali k různým frakcím Hordy. Během War of the Thorns prošla průsmykem armáda Hordy pod vedením Varoka Saurfanga, čímž Shatterspear opět získali ochranu. Postupem času se většina kmene do údolí vrátila a začala jej znovu budovat.
Battle for Azeroth: znovudobytí údolí
Po spálení Teldrassilu se boje v severním Darkshore ještě vystupňovaly. Údolí sloužilo jako základna nočních elfů a hippogryphí hnízdiště. Objevily se zde postavy jako Belysra Starbreeze či Leora. V rámci Battle for Darkshore Warfrontu se Shatterspear podařilo získat vesnici zpět a jejich novým vůdcem se stal náčelník Ohseso. Údolí už ale nebylo idylickým tanečním místem – proměnilo se ve vojenskou základnu. Po Čtvrté válce zde ještě zavítali Zekhan a Rexxar, aby se setkali s přeživšími a posílili kmen.
Proč si to komunita pamatuje
Pro komunitu WoW se Dancing Troll Village stala symbolem skrytého obsahu Vanilla éry. Hráči o ní diskutovali na fórech, sdíleli návody na wall jumpy, videa s tanci trollů a spekulovali, zda jde o budoucí lokaci questů, nebo jen zapomenutý testovací prostor. I když se v Cataclysmu a Battle for Azeroth stala součástí příběhu, její legenda vychází z dob, kdy byla nedostupná a tajemná. Proto se o ní mluví dodnes a zůstává připomínkou toho, jak hráči dokázali odhalovat tajemství i v nedokončeném obsahu.