Svět Azerothu je protkán legendami, mýty a skrytými místy, která dlouho zůstávala jen v náznacích. Jedním z těch nejzáhadnějších a nejvíce diskutovaných byla bezesporu zóna zvaná Emerald Dream – Smaragdový sen. Tato alternativní realita Azerothu byla po desetiletí jakýmsi svatým grálem lore, designu i touhy hráčské komunity. Ačkoliv se o ní mluvilo už od začátků vývoje World of Warcraft, trvalo více než dvacet let, než jsme ji skutečně navštívili v plnohodnotné podobě.
Tento článek nabízí hluboký pohled na historii Emerald Dream – jeho mytologický základ, technologické překážky, zrušené verze i moderní realizaci. Ukážeme si, jaký význam měl tento svět pro lore Warcraftu, proč se do něj nikdy dlouho nešlo podívat a jak se nakonec zhmotnil v patchi 10.2 v datadisku Dragonflight.
Co měl Emerald Dream být?
Emerald Dream je podle lore éthereální rovina existence, odraz Azerothu ve stavu, jaký zamýšleli titáni – nedotčený civilizací, průmyslem nebo válkami. Je to místo přírodního rovnovážného řádu, které dozoruje zelená dračí letka pod vedením Ysery. Dream je jakousi živou pamětí planety, prostor mezi životem a smrtí, místem, kam se duše navracejí a odkud pramení životní síla světa.
V raných návrzích vývojářů mělo jít o nelineární zónu, v níž by se prolínaly realita a spirituální roviny. Dream měl být dostupný jen některým hráčům (například druidům) a měl obsahovat unikátní herní mechaniky: změny počasí v reálném čase, proměnlivé mapy, portály propojující ho s vybranými částmi Azerothu, nebo dynamické skriptované události reagující na aktivitu hráčů. Byla zde ambice vytvořit svět, kde se gameplay propojí s hlubokým duchovním zážitkem.
První stopy ve Vanilla datech
Již ve Vanilla WoW datamineri narazili na mapy s názvy jako “EmeraldDream”, “DreamingForest” nebo “VerdantRealm”. Tyto oblasti byly technicky přístupné pomocí exploitů a hacknutých klientů – prázdné, mlhavé, s obrovskými stromy, bez NPC. Některé části byly překvapivě rozsáhlé, jiné nedokončené. Populární youtubeři jako Dopefish, Noggie a později i Hayven ukazovali průchody těmito zónami ve svých videích, které dodnes kolují komunitou.
Fóra jako MMO-Champion, ScrollsofLore a později Reddit praskala ve švech diskuzemi a teoriemi, co vlastně Dream měl být a proč ho Blizzard nikdy nevydal. Mnoho hráčů věřilo, že měl být součástí rozšíření nebo velkého eventu souvisejícího s druidy nebo titány.
V některých starých knihách lore, jako byl War of the Ancients nebo Stormrage, se Dream popisoval jako nádherné místo světélkujících květin, mlžných údolí a éterických zvířat, které nemají ekvivalent ve fyzickém světě. Tato vizuální poetika se stala základem pro komunitní interpretace.
Proč nebyl nikdy implementován?
Navzdory své popularitě se Dream dlouho nedočkal oficiálního vydání. Důvodů bylo několik:
- Technické limity – dynamická světla, plovoucí objekty, nepravidelný terén a pokusy o propojení s jinými zónami byly v éře Vanilla technicky náročné.
- Nejasný účel – neexistovala jasná představa, zda má jít o příběhovou zónu, raid, PvP oblast nebo sandboxovou lokaci.
- Tématická otevřenost – Dream nebyl dostatečně konkrétní, což ztěžovalo design questů i vizuální jednotnost.
Blizzard se proto rozhodl prvky Emerald Dream začít implementovat jinými způsoby – prostřednictvím frakcí jako Cenarion Circle, postav jako Ysera nebo lokací jako Moonglade a Mount Hyjal. V Burning Crusade se některé assets původně vytvořené pro Dream objevily v Shadowmoon Valley. V datadisku Legion jsme poprvé navštívili zónu inspirovanou Dreamem – v podobě zkorumpovaného raidu Emerald Nightmare.
Emerald Dream v příběhu Warcraftu
Emerald Dream byl po mnoho let využíván jako mytologické pozadí pro důležité narativní prvky:
- Sloužil jako úložiště životní energie Azerothu.
- Byl napaden Smaragdovou noční můrou (Nightmare), která korumpovala části jeho prostoru.
- Druidové ho využívali jako místo meditace a cestování skrze snové portály.
- Ysera a její letka s ním byla hluboce propojena – její smrt i návrat jsou s Dreamem úzce spojeny.
Román Stormrage se do značné míry odehrává právě v Dreamu a popisuje boj proti Nightmare. Tato kniha hrála klíčovou roli při rozvíjení atmosféry i vizuální podoby této dimenze, přestože šlo o čistě textový materiál.
V Legion jsme se dostali do Emerald Nightmare – zóny, kde Dream podlehl korupci Starého boha Xaviuse. Raid byl vizuálně strhující, ale nenabídl nám pohled na skutečný, čistý Dream. Ten jsme poznali až mnohem později.
Konečně přístupný svět
Až v roce 2023, v patchi 10.2 – Guardians of the Dream, jsme se oficiálně dostali do otevřeného Emerald Dreamu. Tato zóna nabídla hráčům:
- nové biomové oblasti (lesy, jezera, vysoké planiny),
- nové frakce, včetně dream druidů,
- příběhovou kampaň o ochraně stromu Amirdrassil,
- raid s přímým vstupem do srdce Dreamu,
- mounty, transmogy a sety inspirované organickým designem.
Zóna byla detailně propracovaná, plná pohybujících se entit, environmentálních efektů a hudby s relaxačním, spirituálním podtextem. Emerald Dream tak konečně dostal důstojné zpracování, které odráželo jeho legendární status.
Jak mohl (a měl) vypadat
Komunita si Dream představovala mnoha způsoby. Umělci na DeviantArt, ArtStation nebo ve fan projektech tvořili:
- visící zahrady uprostřed oblohy,
- stromy s listím měnícím barvy dle denní doby,
- magické proudy energie propojující různé části krajiny,
- květiny reagující na přítomnost hráče,
- ambientní světlo měnící se podle emocí postav.
Mnoho z těchto vizí se do určité míry naplnilo právě v Dragonflight. Ale i předtím jsme díky dataminingu viděli mnoho zajímavostí – nepoužité modely, efekty, hudbu i skryté soubory naznačující experimenty Blizzardu s designem této zóny. Existují stovky videí z testovacích serverů a privátů, které ukazují původní, nezveřejněné verze Dreamu.
Zóna, která inspirovala generace
Emerald Dream není jen zóna – je to symbol. Symbol příslibu, že i herní svět může být víc než jen prostor pro boj a sběr lootu. Je to připomínka toho, jak moc může komunita ovlivnit vývoj hry svou vírou a očekáváním. A také ukázka toho, že i koncepty odsunuté do šuplíku se mohou po letech zrealizovat – někdy dokonce lépe, než jsme doufali.
Emerald Dream je tak zónou, která formovala nejen lore, ale i hráčskou imaginaci. A když jsme do něj konečně vstoupili, připadalo to jako návrat domů – do místa, které jsme znali dávno předtím, než existovalo.