Emerald Dream – Zóna, která měla být… a nakonec byla

od | 20. srpna 2025 | Nedokončené nápady | Žádné komentáře

Svět Aze­ro­thu je pro­tkán legen­da­mi, mýty a skry­tý­mi mís­ty, kte­rá dlou­ho zůstá­va­la jen v názna­cích. Jed­ním z těch nej­zá­had­něj­ších a nej­ví­ce dis­ku­to­va­ných byla beze­spo­ru zóna zva­ná Eme­rald Dre­am – Sma­rag­do­vý sen. Tato alter­na­tiv­ní rea­li­ta Aze­ro­thu byla po dese­ti­le­tí jakým­si sva­tým grá­lem lore, desig­nu i tou­hy hráč­ské komu­ni­ty. Ačko­liv se o ní mlu­vi­lo už od začát­ků vývo­je World of War­craft, trva­lo více než dva­cet let, než jsme ji sku­teč­ně navští­vi­li v plno­hod­not­né podobě.

Ten­to člá­nek nabí­zí hlu­bo­ký pohled na his­to­rii Eme­rald Dre­am – jeho myto­lo­gic­ký základ, tech­no­lo­gic­ké pře­káž­ky, zru­še­né ver­ze i moder­ní rea­li­za­ci. Uká­že­me si, jaký význam měl ten­to svět pro lore War­craf­tu, proč se do něj nikdy dlou­ho nešlo podí­vat a jak se nako­nec zhmot­nil v patchi 10.2 v data­dis­ku Dra­gon­fli­ght.

Co měl Emerald Dream být?

Eme­rald Dre­am je pod­le lore éthe­re­ál­ní rovi­na exis­ten­ce, odraz Aze­ro­thu ve sta­vu, jaký zamýš­le­li titá­ni – nedo­tče­ný civi­li­za­cí, prů­mys­lem nebo vál­ka­mi. Je to mís­to pří­rod­ní­ho rov­no­váž­né­ho řádu, kte­ré dozo­ru­je zele­ná dra­čí let­ka pod vede­ním Yse­ry. Dre­am je jakousi živou pamě­tí pla­ne­ty, pro­stor mezi živo­tem a smr­tí, mís­tem, kam se duše navra­ce­jí a odkud pra­me­ní život­ní síla světa.

V raných návr­zích vývo­já­řů mělo jít o neli­ne­ár­ní zónu, v níž by se pro­lí­na­ly rea­li­ta a spi­ri­tu­ál­ní rovi­ny. Dre­am měl být dostup­ný jen někte­rým hrá­čům (napří­klad dru­i­dům) a měl obsa­ho­vat uni­kát­ní her­ní mecha­ni­ky: změ­ny poča­sí v reál­ném čase, pro­měn­li­vé mapy, por­tá­ly pro­po­ju­jí­cí ho s vybra­ný­mi část­mi Aze­ro­thu, nebo dyna­mic­ké skrip­to­va­né udá­los­ti rea­gu­jí­cí na akti­vi­tu hrá­čů. Byla zde ambi­ce vytvo­řit svět, kde se gameplay pro­po­jí s hlu­bo­kým duchov­ním zážitkem.

První stopy ve Vanilla datech

Již ve Vanil­la WoW data­mi­ne­ri nara­zi­li na mapy s názvy jako “Eme­ral­d­D­re­am”, “Dre­a­min­g­Fo­rest” nebo “Ver­dan­tRe­alm”. Tyto oblas­ti byly tech­nic­ky pří­stup­né pomo­cí explo­i­tů a hacknu­tých kli­en­tů – prázd­né, mlha­vé, s obrov­ský­mi stro­my, bez NPC. Někte­ré čás­ti byly pře­kva­pi­vě roz­sáh­lé, jiné nedo­kon­če­né. Popu­lár­ní you­tu­be­ři jako Dope­fish, Noggie a poz­dě­ji i Hay­ven uka­zo­va­li prů­cho­dy těmi­to zóna­mi ve svých videích, kte­ré dodnes kolu­jí komunitou.

Fóra jako MMO-Cham­pi­on, Scroll­sofLo­re a poz­dě­ji Red­dit praska­la ve švech dis­ku­ze­mi a teo­ri­e­mi, co vlast­ně Dre­am měl být a proč ho Bliz­zard nikdy nevy­dal. Mno­ho hrá­čů věři­lo, že měl být sou­čás­tí roz­ší­ře­ní nebo vel­ké­ho even­tu sou­vi­se­jí­cí­ho s dru­i­dy nebo titány.

V někte­rých sta­rých kni­hách lore, jako byl War of the Anci­ents nebo Stor­mrage, se Dre­am popi­so­val jako nád­her­né mís­to svě­tél­ku­jí­cích kvě­tin, mlž­ných údo­lí a éte­ric­kých zví­řat, kte­ré nema­jí ekvi­va­lent ve fyzic­kém svě­tě. Tato vizu­ál­ní poe­ti­ka se sta­la zákla­dem pro komu­nit­ní interpretace.

Proč nebyl nikdy implementován?

Navzdo­ry své popu­la­ri­tě se Dre­am dlou­ho nedo­čkal ofi­ci­ál­ní­ho vydá­ní. Důvo­dů bylo několik:

  • Tech­nic­ké limi­ty – dyna­mic­ká svět­la, plo­vou­cí objek­ty, nepra­vi­del­ný terén a poku­sy o pro­po­je­ní s jiný­mi zóna­mi byly v éře Vanil­la tech­nic­ky náročné.
  • Nejas­ný účel – nee­xis­to­va­la jas­ná před­sta­va, zda má jít o pří­bě­ho­vou zónu, raid, PvP oblast nebo san­d­bo­xo­vou lokaci.
  • Téma­tic­ká ote­vře­nost – Dre­am nebyl dosta­teč­ně kon­krét­ní, což ztě­žo­va­lo design ques­tů i vizu­ál­ní jednotnost.

Bliz­zard se pro­to roz­ho­dl prv­ky Eme­rald Dre­am začít imple­men­to­vat jiný­mi způ­so­by – pro­střed­nic­tvím frak­cí jako Cena­ri­on Circle, postav jako Yse­ra nebo loka­cí jako Moon­gla­de a Mount Hyjal. V Bur­ning Crusa­de se někte­ré assets původ­ně vytvo­ře­né pro Dre­am obje­vi­ly v Sha­dow­mo­on Valley. V data­dis­ku Legi­on jsme popr­vé navští­vi­li zónu inspi­ro­va­nou Dre­a­mem – v podo­bě zko­rum­po­va­né­ho rai­du Eme­rald Nightma­re.

Emerald Dream v příběhu Warcraftu

Eme­rald Dre­am byl po mno­ho let vyu­ží­ván jako myto­lo­gic­ké poza­dí pro důle­ži­té nara­tiv­ní prvky:

  • Slou­žil jako úlo­žiš­tě život­ní ener­gie Azerothu.
  • Byl napa­den Sma­rag­do­vou noč­ní můrou (Nightma­re), kte­rá korum­po­va­la čás­ti jeho prostoru.
  • Dru­i­do­vé ho vyu­ží­va­li jako mís­to medi­ta­ce a ces­to­vá­ní skr­ze sno­vé portály.
  • Yse­ra a její let­ka s ním byla hlu­bo­ce pro­po­je­na – její smrt i návrat jsou s Dre­a­mem úzce spojeny.

Román Stor­mrage se do znač­né míry ode­hrá­vá prá­vě v Dre­a­mu a popi­su­je boj pro­ti Nightma­re. Tato kni­ha hrá­la klí­čo­vou roli při roz­ví­je­ní atmo­sfé­ry i vizu­ál­ní podo­by této dimen­ze, přes­to­že šlo o čis­tě tex­to­vý materiál.

V Legi­on jsme se dosta­li do Eme­rald Nightma­re – zóny, kde Dre­am pod­lehl korup­ci Staré­ho boha Xaviuse. Raid byl vizu­ál­ně str­hu­jí­cí, ale nena­bí­dl nám pohled na sku­teč­ný, čis­tý Dre­am. Ten jsme pozna­li až mno­hem později.

Konečně přístupný svět

Až v roce 2023, v patchi 10.2 – Guar­di­ans of the Dre­am, jsme se ofi­ci­ál­ně dosta­li do ote­vře­né­ho Eme­rald Dre­a­mu. Tato zóna nabíd­la hráčům:

  • nové bio­mo­vé oblas­ti (lesy, jeze­ra, vyso­ké planiny),
  • nové frak­ce, včet­ně dre­am druidů,
  • pří­bě­ho­vou kam­paň o ochra­ně stro­mu Amirdrassil,
  • raid s přímým vstu­pem do srd­ce Dreamu,
  • moun­ty, transmo­gy a sety inspi­ro­va­né orga­nic­kým designem.

Zóna byla detail­ně pro­pra­co­va­ná, plná pohy­bu­jí­cích se entit, envi­ron­men­tál­ních efek­tů a hud­by s rela­xač­ním, spi­ri­tu­ál­ním pod­tex­tem. Eme­rald Dre­am tak koneč­ně dostal důstoj­né zpra­co­vá­ní, kte­ré odrá­že­lo jeho legen­dár­ní status.

Jak mohl (a měl) vypadat

Komu­ni­ta si Dre­am před­sta­vo­va­la mno­ha způ­so­by. Uměl­ci na Devi­an­tArt, Art­Stati­on nebo ve fan pro­jek­tech tvořili:

  • visí­cí zahra­dy upro­střed oblohy,
  • stro­my s lis­tím mění­cím bar­vy dle den­ní doby,
  • magic­ké prou­dy ener­gie pro­po­ju­jí­cí růz­né čás­ti krajiny,
  • kvě­ti­ny rea­gu­jí­cí na pří­tom­nost hráče,
  • ambi­ent­ní svět­lo mění­cí se pod­le emo­cí postav.

Mno­ho z těch­to vizí se do urči­té míry napl­ni­lo prá­vě v Dra­gon­fli­ght. Ale i před­tím jsme díky data­mi­nin­gu vidě­li mno­ho zají­ma­vos­tí – nepo­u­ži­té mode­ly, efek­ty, hud­bu i skry­té sou­bo­ry nazna­ču­jí­cí expe­ri­men­ty Bliz­zar­du s designem této zóny. Exis­tu­jí stov­ky videí z tes­to­va­cích ser­ve­rů a pri­vá­tů, kte­ré uka­zu­jí původ­ní, nezve­řej­ně­né ver­ze Dreamu.

Zóna, která inspirovala generace

Eme­rald Dre­am není jen zóna – je to sym­bol. Sym­bol pří­sli­bu, že i her­ní svět může být víc než jen pro­stor pro boj a sběr loo­tu. Je to při­po­mín­ka toho, jak moc může komu­ni­ta ovliv­nit vývoj hry svou vírou a oče­ká­vá­ním. A také ukáz­ka toho, že i kon­cep­ty odsu­nu­té do šuplí­ku se mohou po letech zre­a­li­zo­vat – někdy dokon­ce lépe, než jsme doufali.

Eme­rald Dre­am je tak zónou, kte­rá for­mo­va­la nejen lore, ale i hráč­skou ima­gi­na­ci. A když jsme do něj koneč­ně vstou­pi­li, při­pa­da­lo to jako návrat domů – do mís­ta, kte­ré jsme zna­li dáv­no před­tím, než existovalo.

Zdroj: https://warcraft.wiki.gg/wiki/Emerald_Dream

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ceny WoW Tokenů

Retail WoW: 401,485 gold

Mists of Pandaria: 24,340 gold

Reset Raidů

Classic WoW

  • 40-Man Raidy: 6 dnů a 23 hodin
  • 20-Man Raidy: 21 hodin
  • Onyxia’s Lair: 4 dny a 22 hodin

Season of Discovery

  • 40-Man Raidy: 6 dnů a 22 hodin
  • Progress raidy: 10 hodin

Mists of Pandaria

  • Raidy: 6 dnů a 18 hodin

The War Within

  • Raidy: 6 dnů a 18 hodin