Pustili jste se do Hardcore WoW a chtěli byste několik tipů, které vám mohou pomoci se snazším „průletem“ hrou? Ač je herní mód hardcore hlavně o bolesti, utrpení a učení se z vlastních chyb, mám tady pro vás seznam několik věcí, které vám snad pomohou.
Spěchejte pomalu
Hardcore není o rychlosti, tedy hlavně, pokud s nikým nesoutěžíte. V tomto módu je důležitá opatrnost, vytrvalost a obezřetnost. Není vůbec nic špatného na tom, když své kroky budete promýšlet, pokud v zóně zůstanete o trochu déle a budete plnit zelené úkoly. Ty vám sice nedají hromadu zkušeností, ale máte trochu více jistoty, že budete mít nad nepřáteli alespoň trochu navrch.
V průběhu expení přijdete na to, že Classic WoW je úžasná podívaná, kterou stojí za to sledovat a užívat si ji.
Goldů je málo, proto šetřete
Součástí pravidel hardcore módu je nemožnost využívat aukční síň, měnit předměty s hráči nebo využívat poštu. Nebudeme si nalhávat, ale získávání goldů jen přes úkoly a prodej předmětů může být docela oříšek.
Dobře zvolte, jaká kouzla opravdu potřebujete a která jsou vám k ničemu. Potřebujete třeba za huntera Track Undead nebo u mága například vyšší úroveň Frost Nova? Učte se kouzla, která opravdu v soubojích budete využívat a která vám budou prospěšná.
Na druhou stranu ovšem musíte uvažovat i nad tím, že chcete sbírat všechny předměty, které v průběhu expení naleznete. Investujte co nejdříve do co největších batohů, které můžete u prodejců po celém světě koupit. Každé místo se bude hodit, hlavně pokud budete bojovat v nepřehledných jeskyních a jiných místech. U batohů nezapomeňte, že je nesmíte koupit v aukci nebo od jiného hráče.
Kouzlící nepřátelé mohou zavařit
Znáte to, jdete kolem a najednou dostanete Frostbolt od nějakého moba. Většina nepřátel, kteří se podobají mágům, dokážou dost zavařit. Jejich kouzla totiž opravdu bolí. Například Defias Pillager ve Westfallu dokáže kouzlit opravdu na pěknou dálku a když je jich víc, většinou protivníka udolají.
Dávejte si tak prostě pozor. Snažte se nebrat najednou více nepřátel, pokud nemáte opravdu jistotu, že jsou neškodní a že vám nemohou poslat do obličeje nepříjemná překvapení.
Mějte přehled
Začněte tím, že si oddálíte kameru co nejvíce můžete. K tomu vám pomůže příkaz, který jednoduše zkopírujete do chatu a stisknete Enter.
/console cameraDistanceMaxZoomFactor 3.9
Nikdy se nepouštějte do situací, u kterých si nejste na 100 % jistí, že zvládnete. Chybí na místě nějak moc nepřátel? Asi tam byl někdo před vámi a je dost možné, že se začnou znovu objevovat. Neriskujte, vyčkejte na vhodnou situaci a pusťte se do bitvy, až si budete jistí, že máte vše pod kontrolou.
Je mi jasné, že někteří hráči mají mnoho sebevědomí, avšak to je potřeba trochu zkrotit. Expení postavy na Classic WoW je zdlouhavý proces, budete muset zabít neskutečná kvanta nepřátel a splnit hromadu úkolů, avšak nezapomeňte, že mrtví se na 60. úroveň nedostanete.
Záložní plán a útěk
V podstatě jde říct, že navazuji na to, co jsem psal v předchozím bodě. Mějte vše pod kontrolou, mějte u sebe dostatek potionů, mějte vždy dostatek many, doplněné životy a vždy se cestou tam dívejte i na to, kudy můžete v případě jakýkoli problémů utéct. Rozhodně se chcete vyhnout tomu, abyste utíkali přes další skupinu přátel.
Nezapomeňte, že některé rasy mají také skvělá kouzla! Trpaslíci mohou využít například Stoneform a Taureni War Stomp. Zároveň mnoho povolání ve svém seznamu kouzel vždy najde něco, co pomůže se zpomalením či naprostým zastavením nepřátel.
Nespoléhejte na ostatní. A už vůbec na hráče…
Ruku na srdce. Každý tam jsme za sebe. Nespoléhejte na to, že vám někdo v případě problémů pomůže! Všichni chtějí dosáhnout toho, aby přežili a nebudou se bezhlavě vrhat do pomoci ostatním, pokud by to mohlo znamenat smrt nebo jakékoli potíže.
Mluvíme-li o hráčích… dávejte si pozor na to, do jakých nepřátel se pouštíte. Mnohdy se totiž může stát, že místo nepřítele, který je určen k úkolu, stojí hráč opačné frakce, který má stejné nebo podobné jméno. Tím, že na hráče zaútočíte, automaticky aktivujete PvP a hráč vás tak bude moci zabít. A světe div se… i smrt v otevřeném světě z PvP se počítá a vy jste ze hry!
Profese jsou důležité
Hardcore mód vám hru ukáže naprosto z jiné perspektivy. Jelikož jste odkázaní pouze a jen sami na sebe, musíte si obstarat všechny maličkosti sami. A to včetně materiálu pro profese. Pokud chcete profese a nechcete si dělat úplně hlavu s tím, která je nejlepší, bude pro vás vhodná stará dobrá kombinace Alchemy + Herbalism, díky které získáte hromadu zajímavých potionů a elixírů.
Další zajímavou volbou, která ovšem již vyžaduje trochu přípravy, je Engineering. Právě díky této profesi získáte přístup ke granátům, bombám a brýlím, které často nabízí velice zajímavé staty. Pro Engineering ovšem budete potřebovat hromadu rudy a kůží, takže budete muset začít s Miningem a Skinningem. Také budete potřebovat dost místa v bance, protože všechnu rudu a kůže si budete muset nějak schovat.
Asi nemusím ani zmiňovat, že důležité jsou i sekundární profese. First Aid, Fishing a Cooking mohou být profese, které vám v tu nejhorší možnou chvíli mohou třeba zachránit život. Tak na ně nezapomínejte.
Nebezpečná místa
Ve hře existuje hned několik nebezpečných míst, která vás mohou nepříjemně zaskočit. Asi není překvapením, že tím nejhorším místem jsou jeskyně. Jsou totiž naprosto nevyzpytatelné, nikdy pořádně nevíte, co se v nich bude dít, kdy se znovu objeví hromada nepřátel a často víte, že ven vede pouze jedna cesta. Opět se vracím k bodu plánování, ale u jeskyní či jiných uzavřených míst ve volném světě (krásný příklad jsou například ruiny s trolly v Stranglethorn Vale) je to obzvlášť důležité.
Herní mechaniky
Ve hře existuje hned několik mechanik, které je dobré si zopakovat, abyste předešli zbytečnému překvapení. Některé mechaniky mohou být jasné jako facka, ale u některých mechanik vám může jejich pochopení výrazně usnadnit „průlet“ světem.
Mechinika Leash
Leash nebo Leashing je mechanika, která určuje, jak dlouho vás bude nepřítel pronásledovat. Jakmile se dostanete do souboje s nepřítelem, spustí se mechanika Leash a také její odpočet. Ten se některými akcemi, které budete provádět, bude prodlužovat, resp. resetovat.
Pro skupinu nepřátel je Leash mechanika sdílená. Prodloužením Leashe u jednoho nepřítele, prodloužíte Leash i u dalších nepřátel. To se dá samozřejmě relativně jednoduše obejít díky speciální taktice „split pull“, kterou si vysvětlíme níže ve článku.
Je tak dobré pochopit takzvaný Leash Timer, tedy dobu, kdy po vás bude mob útočit. Pokud začnete utíkat a přestanete do moba útočit, bude trvat nějakou dobu, než vás nechá na pokoji a uteče zpět na své původní místo.
- Level 1 – 29: 11 sekund
- Level 30 – 39: 12 sekund
- Level 40 – 44: 13 sekund
- Level 45 – 49: 14 sekund
- Level 50 – 60: 15 sekund
Také je asi fajn zmínit, že pokud chcete nepříteli opravdu utéct, musíte se dostat od 15 – 30 yardů od původního místa, na kterém jste moba natáhli (vzdálenost je závislá na typu nepřátel). Nepřítel, který bude v okruhu 15 – 30 yardů od svého původního místa, na vás bude stále útočit a přestane až vás zabije (nebo vy jeho).
Takže nezapomeňte, pokud potřebujete utéct, je důležité se dostat co nejdál a nejlépe na nepřítele VŮBEC neútočit. Nejlepším způsobem je moba na nějakou dobu znehybnit nebo zpomalit a vydat se na útěk (bezpečnou cestou).
Různé akce hráčů mohou nebo nemusí prodlužovat, resp. resetovat Leash Timer. Jsou rozdělené do dvou kategorií.
Akce, které prodlužují Leash:
- Úspěšný melee útok
- Vykouzlení DoT (Damage over Time) kouzel
- Kouzla, která nedávají poškození, ale nějaký efekt
- Resist nebo Immune
Akce, které neprodlužují Leash:
- Dodge / Miss / Parry
- DoT poškození („tiknutí DoTky“)
- Spell Reflect
- Thorns, Ret Aura atd.
Leash mechanika je relativně těžká na popsání, ale v TL;DR by se dala popsat velice jednoduše:
Pokud chcete utéct, dejte nepříteli stun, zpomalení nebo jiný efekt, který jej zpomalí, ukončete útok a utíkejte dostatečně daleko a dostatečně dlouho.
Split Pull – rozdělení skupin nepřátel
Někdy se vám může stát, že budete potřebovat rozdělit skupinu mobů od sebe. Může jít například o úkolové nepřátele nebo těžší skupinu u které víte, že byste zemřeli. Pokud na skupinu zaútočíte, každý mob ve skupině vyšle kolem sebe „cry for help“ a uváže si tak k sobě spolubojovníky Leash mechanikou. Pokud následně provedete jakoukoli akci, která prodlužuje Leash, bude prodloužen u všech nepřátel.
Cry for Help jde ovšem obejít a rozdělit Leash pro jednotlivé nepřátele. K rozdělení Leashe vám pomohou Area of Effects kouzla. Tím, že například znehybníte nebo omráčíte skupinu nepřátel, nebudou mezi sebou moci vyslat Cry for Help a vy se tak budete moci soustředit na jednoho nepřítele, kterého můžete odtáhnout od jeho původní skupiny.
Pro povolání, která nemají AoE kouzla, může být řešením využívání M73 Frag Grenade nebo Flash Bundle.
Vysvětlení obou mechanik Leash i Split Pull je dobré doplnit i názorným videem. Třeba tímto.
Mechanika Thrash
Ve hře existuje mnoho nepřátel, kteří mohou využívat schopnosti Thrash. Jde v podstatě o něco podobného jako u Windfury Weapon. Nepřítel může díky Thrash zaútočit hned několikrát za sebou. Problém tohoto kouzla je, že je velice rozšířené a vy nemáte ze základního zobrazení hry zjistit, jestli ho mob, do kterého se právě chcete pustit, má nebo ne. Kouzlo není nijak označeno, není na mobovi žádná aura, buff nebo něco podobného.
Zároveň je dost blbé, že Thrash může být stackován. Pokud tedy moba kitujete a nedáte mu šanci, aby vás jednou za čas trefil, zahráváte si s ohněm. Může se totiž stát, že bude Thrash nastackován třeba pětkrát nebo šestkrát. Pokud by vás potom mob dohnal a trefil, můžete na jeden jeho útok velice snadno zemřít.
Existuje ovšem možnost, jak zjistit, jestli mob disponuje schopností Thrash. Addon Classic Bestiary vám po najetí na moba v tooltipu (malé okénko se jménem a úrovní) ukáže, jaké schopnosti nepřítel má a může proti vám použít. Což se vám bude hodit v mnoha dalších situacích.
Mechanika Dazed
Dazed od moba dostal snad každý z nás. Jde o mechaniku, při které vás nepřítel zpomalí, pokud se proti němu postavíte zády. Dazed nikdy nedostanete, pokud stojíte mobovi tváří v tvář nebo od něj utíkáte bokem.
Nastavte si tak v Key Bindings klávesy „Strafe Left“ a „Strafe Right“, pokud to ještě nemáte. Obě možnosti fungují velice jednoduše. Po jejich stisknutí poběžíte doleva nebo doprava. Osobně mám Strafe Left na klávese A a Strage Right na klávese D. Turn Left a Turn Right vlastně vůbec nepoužívám.