Vítejte ve článku, ve kterém zjistíte základní informace o oficiálním herním módu Hardcore pro Classic WoW. Ve článku naleznete odpovědi na ty nejčastější otázky a nejzákladnější informace, které vám pomohou s pochopením herního módu. Zároveň se ve článku dozvíte informace o tom, jaká povolání budou nejjednodušší k expení a jaké profese budou vhodné k tomu, abyste se dostali na maximální úroveň.
Více článků pro Hardcore Classic bude následovat v několika dalších dnech. Pokud máte tip nebo žádost na nějaký článek, rozhodně se nemusíte bát a napište mi do komentářů.
Kdy se spustí Hardcore?
Hardcore WoW Classic realmy budou spuštěny z 24. na 25. srpna 2023 přesně o půlnoci. Blizzard sice před spuštěním neoznámil, kolik bude dostupných realmů nebo jak se budou jmenovat, ale pár dní před spuštěním se v klientovi hry objevila informace, že se evropští hráči dočkají dvou realmů – Stitches a Nek’Rosh. Česká komunita směřuje na realm Stitches!
Co je Hardcore WoW?
Jde o novou možnost, jak si vyzkoušet původní Vanilla World of Warcraft. V Hardcore WoW máte ovšem pouze jeden život. Pokud umřete, znamená to, že vaše cesta na dané postavě končí a vy si musíte založit postavu novou. Blizzard se s tímto módem inspiroval u jiných her, ale také u World of Warcraft komunity, která Hardcore WoW provozuje již mnoho let pomocí nejrůznějších addonů.
Realmy pro Hardcore WoW budou úplně nové a všichni hráči budou začínat na první úrovni. Zároveň bude na realmech dostupný všechen obsah a nebude aktivní fázování, jako tomu bylo u Classic WoW.
Nejdůležitější změnou na Hardcore WoW realmech jsou speciální pravidla, která nejsou k dispozici na jiných verzích World of Warcraft.
Smrt je váš konec!
- Resurrection, tedy oživení, je na Hardcore realmech deaktivováno. Pokud umřete, nemůže si běžet zpět pro svou mrtvolu, nemůžete se oživit u Spirit Healera a nemůže váš oživit žádný hráč.
- Po světě budete moci běhat jako duch nebo bludička. To vám umožní komunikovat s přáteli nebo guildou. Zároveň budete moci například předat vedení guildy některému jinému hráči, který je stále naživu.
- Po smrti budete moci svou postavu bezplatně přenést na jeden z klasických Classic Era realmů.
Duel na život a na smrt (Duel to the Death)
- Do hry se dostane novinka v podobě „Duel to the Death“. Jde o duel mezi dvěma hráči, ve kterém můžete jeden z nich zemřít. Trvale zemřít.
- Výhrou v tomto souboji získá hráč buff jménem String of Ears. Za každý vyhraný souboj získá hráč jeden stack buffu.
Oficiální Hardcore WoW pravidla
Na Hardcore WoW realmech bylo upraveno hned několik věcí, na které si mohou pamatovat hráči z původního Classic WoW. Úprava proběhla, aby měli hráči lepší zážitek na Hardcore realmech.
Limity buffů a debuffů byly odstraněny
- Vývojáři se rozhodli, že odstraní původní limity na debuffy. Limit byl na Classic WoW stanoven na 16, což způsobovalo, že některá povolání se nedostávala do raidů nebo dungeonů. Affliction Warloci, Shadow Priesti a další povolání, které mají mnoho DoT (Damage over Time) kouzel, budou nyní mnohem více zastoupeni, protože nebudou již trpět na nemožnost využívání svých kouzel.
- Zároveň se odstranil i limit na buffy. Restoration Druidové mohou jásat, protože nebudou přepisovat důležité buffy na svých spoluhráčích některým svým HoT (Heal over Time) kouzlem.
Limitace dungeonů
- Dungeony budou mít 24hodinový lockout. Bude to fungovat naprosto stejně jako u Heroic dungeonů od The Burning Crusade. Každý dungeon budete tak moci jít pouze jednou denně.
- Byla provedena úprava získávání zkušeností v dungeonech, pokud je v partě hráč s mnohem vyšší úrovní než ostatní hráči. Pokud si například do Deadmines pozvete hráče na 40. úrovni, budete dostávat naprosto zanedbatelný počet zkušeností.
- Hráči na 60. úrovni budou do dungeonů vkročit pouze za předpokladu, že ostatní hráči ve skupině mají také 60. úroveň.
Leash mechanika u nepřátel
- Nepřátelé mají nově upravenou leash mechaniku. Jde o mechaniku, která rozhoduje o tom, jak dlouho a jak daleko vás bude nepřítel sledovat. Pro Hardcore WoW byla tato mechanika upravena.
- Nepřátelé na vás nebudou nadále útočit, pokud opustíte jejich stanovenou oblast nebo zónu, ve které na vás začali útočit.
- Díky změně této mechaniky se zamezí tomu, aby hráči na vyšší úrovni úmyslně kitovali nepřátelé vyšší úrovně například do hlavních měst. Klasický příklad je například Taerar nebo Kazzak ve Stormwindu.
Bubble Hearth je pryč!
- Paladinové pozor. Oblíbená kombinace Hearthstone a efektů jako Blessing of Protection, Divine Protection ebo Divine Shield nebude na Hardcore WoW fungovat.
Limitace v PvP
- PvP se nebude zapínat automaticky po útoku na jiného hráče. „Flagnutí“ musí být manuální přes příkaz „/pvp“ do chatu.
- Hráč bude ovšem stále flagnutý do PvP, pokud na něj zaútočí NPC z jiné frakce.
- Na Hardcore WoW jsou deaktivovány battlegroundy. Hráči ovšem stále mohou organizovat Wargames. Tam bude ovšem smrt také trvalá. Takže opatrně!
Herní naschvály a nevhodné chování nebude tolerováno
- Blizzard slíbil, že takzvaný griefing bude na Hardcore WoW tvrdě trestat. To znamená, že jakákoli úmyslná akce, která má za cíl jakkoli omezit nebo zabít hráče ve hře, bude tvrdě trestána.
- Mezi příklady se dá zařadit například úmyslné zabíjení NPC pro úkoly, způsobit úmyslně smrt jiného hráče nebo vynucovat PvP flagnutí. Zároveň budou sledovat i falešná hromadná hlášení (report bombing) nebo pokusy, jak způsobit jinému hráči herní postih.
Odměny v Hardcore WoW
Na nově otevřených realmech budou dostupné dva druhy odměn, které budou moci hráči získat. Točí se samozřejmě kolem funkce Duel to the Death a Soul of Iron, která byla dostupná již na Season of Mastery.
String of Ears
- Hráč může získat buff String of Ears za vyhraný souboj na život a na smrt. Za každý vyhraný souboj dostane jeden stack buffu. Jde pouze o kosmetický buff a nepřidává hráči žádnou další výhodu.
- Pro získání buffu existuje i několik pravidel. Postavy v duelu musí mít alespoň 19. úroveň a rozdíl mezi úrovněmi obou hráčů nesmí být až moc velký.
Soul of Iron
Soul of Iron buff se vrací ze Season of Mastery. K získání buffu přidal Blizzard do hry dvě postavy. Jednu do Ironforge, druhou do Undercity.
- Chronicler Fero – Library v Ironforge
- Chronicler Morta – Apothecarium v Undercity
Hráči, kteří nikdy nezemřou, získají buff Soul of Iron. Díky tomuto buffu získají také nové kouzlo ve Spellbooku, které se jmenuje překvapivě také Soul of Iron. Jde o speciální „flexovací“ kouzlo, které vás promění v kámen.
Zároveň půjde také získat několik vylepšení buffu. Za každého zabitého posledního bosse důležitého Vanilla WoW raidu získáte speciální „Survival of…“ text, který se bude u buffu zobrazovat.
- Survival of the Firelord – Po zabití Ragnarose.
- Survival of the Shadow Flame – Po zabití Nefariana.
- Survival of the Old God – Po zabití C’Thuna.
- Survival of the Damned – Po zabití Kel’Thuzada.
Nejzajímavější povolání pro Hardcore WoW
Pokud jsi jdete pro jasnou radu na to, co přesně hrát, asi vás rovnou zklamu. Nechci vám rozhodně říkat, co máte hrát, co je nejlepší a co bude nejvhodnější. Samozřejmě pár tipů mám, ale stejně jako u klasického WoWka, je potřeba narovinu říct, že byste měli hrát za něco, co jste například ještě nehráli nebo co vám bude dělat radost.
World of Warcraft je krásný v tom, že si můžete odehrát krásný příběh s povoláním, které jste nikdy nehráli a udělat si z Hardcore WoW dvojitou výzvu – hrát za povolání, které neznáte, a ještě k tomu Hardcore verzi.
A pak je tady taky taková ta maličkost, že zkušení hráči nebudou mít problém vyexpit jakoukoli postavu. Drtivá většina postav je naprosto v pohodě a velkou výjimkou je chudák Warrior, který trpí na nedostatek schopností k útěku a hodně spoléhá na gear, který má.
Ale přeci jenom se na to můžeme podívat.
Chcete se rychle dostat na 60. úroveň?
- Zkuste si Rogueho, Paladina, Mage, Warlocka nebo Huntera.
Hledáte trochu výzvu?
- Máte možnost zvolit si Warriora, Druida, Shamana nebo Priesta.
Jednotlivá povolání
- Rogue – má hromadu zajímavých schopností, díky kterým se stanete téměř nesmrtelní. Ať už jde o Vanish, Blind, Evasion, Sprint nebo Gouge, vždy budete mít nějakou možnost se z nepříjemné situace prostě sebrat a utéct.
- Paladin – Rychlá kouzla, kterými se dokážete vyléčit, brnění v podobě Mail a následně Plate vám budou dost pomáhat. No a samozřejmě jsou tady potom i bubliny. Divine Shield je naprostý skvost, díky kterému se stanete na 10 sekund imunní vůči poškození.
- Mage – Hledáte povolání, které má dostatek kouzel, díky kterým může uniknout smrti? Mage by měl být ve vašem výběru. Má Polymorph, Frost Nova, Frostbolt a Counterspell. Kouzla vám pomohou s případným útěkem a přežitím.
- Warlock a Hunter – Dvojice povolání, které mají po boku své kamarády pety. S trochou šikovnosti se k vám nepřítel nikdy nedostane a vždy budou kousat vašeho peta. Obě povolání vás s trochou opatrnosti velice jednoduše a zároveň rychle donesou k tíženému výsledku.
- Druid – Druid má možností, jak utéct ze soubojů, disponuje také několika formami, avšak zároveň může být často náročný a velice „náhodně“ hratelný. Formy jsou sice fajn, ale jejich změnou ztratíte dost many a musíte si být často opravdu jistí tím, co se bude v soubojích dít.
- Priest – Pokud míříte k tomu, abyste dodělali maximální úroveň a byli nejlepší a nejvhodnější volba na healování, je vhodné sáhnout po priestovi. Jde o nejlepšího healera na Classic WoW, avšak rychlost a vhodnost pro expení není až tak skvělá, jak by se mohlo zdát. Chybí mu solidní crowd control a možnost kitovat. S trochou šikovnosti, dostatkem many a životů, to ovšem nebude žádný problém.
- Shaman – Totamy jsou láska. Shaman dokáže solidně zavařit všem, kteří na něj běží a chtějí ho zabít. Má možnost se vyléčit, když je potřeba, ale chybí mu nějaké to hlavní „tlačítko poslední záchrany“. U Shamana si musíte dávat hodně pozor na to, kolik a jaké nepřátele k sobě pouštíte a dávat si hodně velký pozor na okolí.
- Warrior – Máte rádi sebemrskačství a uvažujete, jak se potrestat? Nemusíte jít daleko a stačí si založit Warriora. Postava má dost životů, je možno jí hrát se štítem, ale jste extrémně závislí na vygenerované Rage, na předmětech, které máte na sobě a také na tom, jak štědré a hodné k vám bude okolí. Jeden nepřítel je OK. Dva jsou na hraně a tři jsou téměř nemožní k zahrání. Pokud jsem se s Warriorem něco naučil, tak to, že si fakt, ale jako fakt, musíte dávat bacha na to, kam vlastně jdete a kdy tam jdete.
Tier list pro expení jednotlivých povolání
Profese
Ruku v ruce jde s vašim povoláním i výběr profesí. Pro svou postavu si můžete vybrat dvě hlavní profese. Pro hraní Hardcore WoW se všeobecně doporučuje vzít si Mining a Engineering nebo Herbalism a Alchemy.
- Engineering je skvělá profese pro vytváření nejrůznějších pomůcek a předmětů, které pomohou s přežitím tam venku, ve světě divných příšer. Mezi nejoblíbenější předměty rozhodně patří Target Dummy a Iron Grenade. Zároveň si pomocí Engineeringu můžete vytvořit brýle, jako například Flying Tiger Goggles.
- V Alchemy si budete moci vytvářet nejrůznější potiony nebo jiné vymoženosti. Mnoha povoláním se budou hodit elixíry, které zvyšují primární staty, jako například Elixir of Lion’s Strength, Elixir of Greater Intellect nebo Elixir of Fortitude.
Nepsané pravidlo říká, že nejlepší volbou je Engineering, protože ve hře existuje mnoho zákeřných úkolů a situací, ve kterých budete profesi moci využít na maximum. Alchemy je poté dobrou volbou pro ty, kteří se světa nebojí a vědí, že mají mnoho možností k případnému útěku.
Výrobní profese jsou fajn, ale…
Tailoring, Leatherworking a Blacksmithing na jednu stranu vypadají jako super nápad, avšak čas, který strávíte získáváním materiálu a následnou výrobou je víceméně zbytečný. Drtivá většina předmětů, které z profesí vyrobíte, nejsou lepší než ty, které získáte z nejrůznějších úkolů po Azerothu.
Zajímavou volbou může být například Enchanting, avšak ke každému enchantu budete potřebovat hodně materiálu a hodně zničených předmětů. Je velkou otázkou, zda se vám něco takového vyplatí a zda nebude lepší si vzít raději právě Engineering nebo Alchemy.
Do 10. úrovně si klidně vezměte i Skinning, přes který si můžete vydělat nějaké ty první zlaťáky. Pokud se Skinningu zbavíte do 10. úrovně, vyděláte si nějakou tu korunu navíc a budete moci skočit do svých hlavních profesí.
Pro postavy, které využívají k útoku primárně zbraně (Warrior, Paladin nebo Rogue) se rozhodně vyplatí Blacksmithing a Mining. Je to z důvodu Rough Sharpening Stone a Rough Weightstone, které přidávají poškození.