Masivní propouštění a outsourcing zničily kvalitu komunikace World of Warcraft

od | 29. července 2025 | Blizzard | Žádné komentáře

Na začát­ku čer­ven­ce 2025 zasáh­la komu­ni­tu World of War­craft neče­ka­ná a sil­ně nega­tiv­ní zprá­va – Micro­soft, kte­rý vlast­ní Bliz­zard Enter­ta­in­ment, pro­pus­til při­bliž­ně 9 100 zaměst­nan­ců. Mezi nimi byl i kom­plet­ní inter­ní tým soci­ál­ních médií World of War­craft, kte­rý měl na sta­ros­ti pro­pa­ga­ci hry a komu­ni­ka­ci s komu­ni­tou. Tým, kte­rý se za posled­ní tři roky výraz­ně podí­lel na zlep­še­ní image hry, byl ze dne na den nahra­zen exter­ní agenturou.

Kdo byl propuštěn a proč to vadí

Mezi pro­puš­tě­ný­mi byli klí­čo­ví čle­no­vé týmu jako Rat­zel – autor oblí­be­ných road­map, info­gra­fik, včet­ně nej­růz­něj­ších sta­tis­tik a scé­náris­ta, kte­rý pomá­hal tvo­řit ori­gi­nál­ní, vtip­ný a komu­ni­tě blíz­ký obsah. Prá­vě tito lidé byli pova­žo­vá­ni za hna­cí motor zno­vuzro­ze­ní soci­ál­ních sítí World of War­craft. Jejich prá­ci si hrá­či pochva­lo­va­li pro její pro­fe­si­o­na­li­tu, humor i zna­lost lore a hráč­ské kultury.

Po jejich odcho­du byla veš­ke­rá agen­da pře­dá­na nezná­mé exter­ní agen­tu­ře. Už prv­ní pří­spěv­ky pod novou sprá­vou vzbu­di­ly oba­vy: nespráv­né infor­ma­ce o her­ním obsa­hu, špat­ná ang­lič­ti­na, vizu­ál­ně nevzhled­né gra­fi­ky nebo pří­mo ukáz­ky nepo­cho­pe­ní samot­né­ho her­ní­ho svě­ta (např. zmín­ka o Time­less Isle, kte­rá je pří­stup­ná až v patchi 5.4, ačko­liv hra tepr­ve zača­la v patchi 5.0).

Time­less Isles při­jdou až v patchi 5.4… divné.

Ztráta autenticity a kontaktu s komunitou

Nej­ví­ce hrá­če zkla­ma­lo, že nový tým postrá­dá auten­ti­ci­tu a zna­lost komu­ni­ty. Zatím­co původ­ní tým tvo­ři­li hrá­či, kte­ří hru milo­va­li a rozu­mě­li jí, nový obsah půso­bí ste­ril­ně, umě­le a bez srd­ce. Pří­spěv­ky jsou popi­so­vá­ny jako suché, neži­vé a postrá­da­jí­cí humor i nápa­di­tost, kte­rá byla dří­ve běž­ná. Obje­vu­jí se i spe­ku­la­ce o vyu­ží­vá­ní gene­ra­tiv­ní AI, kte­rá vytvá­ří nekva­lit­ní tex­ty i obráz­ky bez hlub­ší­ho poro­zu­mě­ní značce.

Nový styl komu­ni­ka­ce. Suchý, bez nápa­du a zce­la nudný.

Microsoft vs. komunitní kultura

Celá situ­a­ce odha­lu­je hlu­bo­ký kul­tur­ní roz­díl mezi Bliz­zar­dem a Micro­sof­tem. Zatím­co Bliz­zard byl v minu­los­ti zná­mý pro svou schop­nost „dělat věci s citem“ – tedy vytvá­řet obsah, kte­rý rezo­nu­je s hrá­či – Micro­soft při­stu­pu­je k mar­ke­tingu chlad­ně, byro­kra­tic­ky a kvan­ti­ta­tiv­ně. Pro Micro­soft je důle­ži­té sní­že­ní nákla­dů a efek­ti­vi­ta. Pro hrá­če je však důle­ži­tá atmo­sfé­ra, humor a emo­ci­o­nál­ní spo­je­ní, kte­ré nyní mizí.

Dopad na blízkou budoucnost hry

Při­chá­zí při­tom v nej­hor­ší mož­ný čas. World of War­craft se chys­tá před­sta­vit expan­zi Mid­ni­ght na Game­sco­mu – což je pod­le mno­hých „nej­vět­ší pří­le­ži­tost“, jakou hra za posled­ní roky měla. Vývo­jo­vý tým při­pra­vu­je epic­ké trai­le­ry a kva­lit­ní her­ní obsah, ale mar­ke­ting, kte­rý má tuto prá­ci pod­po­řit a dostat ji mezi lidi, se najed­nou roz­pa­dl. Výsled­kem může být to, že i skvě­lé věci budou půso­bit bez zájmu, lev­ně a neprofesionálně.

Výzva pro komunitu

Komu­ni­ta má mož­nost dát jas­ně naje­vo, že jí na kva­li­tě a auten­tič­nos­ti komu­ni­ka­ce zále­ží. Zpět­ná vaz­ba může poslou­žit jako důle­ži­tý sig­nál – nejen pro vede­ní Micro­sof­tu, ale i jako for­ma pod­po­ry pro zaměst­nan­ce uvnitř Bliz­zar­du, kte­ří se s těmi­to roz­hod­nu­tí­mi nemu­sí zto­tož­ňo­vat, ale nemo­hou je veřej­ně komen­to­vat. Čím víc hla­sů zazní, tím vět­ší je šan­ce, že se pozor­nost opět obrá­tí smě­rem k obsa­hu, kte­rý má duši, zna­lost svě­ta a respekt ke komunitě.

Tato situ­a­ce nemu­sí být konec svě­ta pro World of War­craft, ale roz­hod­ně jde o boles­ti­vou ránu. V době, kdy hra opět nabí­rá dech, může nepro­fe­si­o­nál­ní mar­ke­ting a ztrá­ta kon­tak­tu s komu­ni­tou způ­so­bit „smrt tisí­ci řezy“. A to je něco, co si legen­dár­ní znač­ka, jakou WoW je, roz­hod­ně nezaslouží.

 

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=tUfWMM-Vmnw

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ceny WoW Tokenů

Retail WoW: 404,316 gold

Mists of Pandaria: 16,969 gold

Reset Raidů

Classic WoW

  • 40-Man Raidy: 13 hodin
  • 20-Man Raidy: 1 den a 11 hodin
  • Onyxia’s Lair: 1 den a 12 hodin

Season of Discovery

  • 40-Man Raidy: 12 hodin
  • Progress raidy: 1 den a 0 hodin

Mists of Pandaria

  • Raidy: 8 hodin

The War Within

  • Raidy: 8 hodin