Naxxramas: legendární raid z éry Vanilla

od | 06. září 2025 | Zpackaná historie | Žádné komentáře

Na kon­ci éry Vanil­la WoW se nad Eas­tern Pla­gue­lands obje­vi­la hro­zi­vá necro­po­lis Naxxra­mas, ovlá­da­ná moc­ným lichem Kel’Thuza­dem. Ten­to raid defi­no­val pojem ulti­mát­ní výzvy – nejen kvů­li obtíž­ným bos­sům, ale i kvů­li slo­ži­té pří­pra­vě, logis­ti­ce a nut­nos­ti zís­kat pří­stup pomo­cí nároč­ných attu­ne­men­tů. Naxxra­mas 40 se stal sym­bo­lem pres­ti­že, hard­co­re rai­dů a eli­tář­ství, pro­to­že jej sku­teč­ně doby­la jen hrst­ka nej­lep­ších guild na celém světě.

Vznik a umístění

Naxxra­mas byl při­dán s patchem 1.11 – Sha­dow of the Necro­po­lis jako závě­reč­ný raid Vanil­la éry. Vzná­šel se nad Eas­tern Pla­gue­lands, v oblas­ti Pla­gu­ewo­od, a jeho silu­e­tu bylo mož­né spat­řit z vel­ké dál­ky. Bliz­zard původ­ně zva­žo­val i jiné umís­tě­ní – instan­ce por­tál měl být napří­klad ve Strathol­me. Attu­ne­ment vyža­do­val vyso­kou repu­ta­ci u Argent Dawn a také nároč­né suro­vi­ny. Cena vstu­pu se liši­la pod­le repu­ta­ce – na Hono­red bylo tře­ba 60 zla­tých, 5 Arca­ne Crys­tal a 2 Nexus Crys­tal, zatím­co hrá­či s Exal­ted repu­ta­cí měli vstup zdar­ma. Už samot­né zís­ká­ní pří­stu­pu bylo obrov­skou pře­káž­kou a prv­ní ukáz­kou eli­tář­ské pova­hy raidu.

Struktura raidu

Naxxra­mas byl navr­žen jako obrov­ská necro­po­lis ve tva­ru kola, roz­dě­le­ná do čtyř kří­delSpi­der Wing, Pla­gue Wing, Death Kni­ght Wing a Abo­mi­nati­on Wing. Tyto čás­ti se sbí­ha­ly v Outer Rin­gu, kte­rý slou­žil jako spo­jo­va­cí chod­ba. Kaž­dé kří­d­lo nabí­ze­lo uni­kát­ní vizu­ál­ní pro­stře­dí, atmo­sfé­ru i mecha­ni­ky a hrá­či měli mož­nost vybrat si pořa­dí, v jakém budou postu­po­vat. Tepr­ve po vyčiš­tě­ní všech čtyř se ote­vřel pří­stup do Frostwyrm Lair, kde čekal legen­dár­ní Sap­phi­ron a samot­ný pán necro­po­le Kel’Thuzad.

Raid obsa­ho­val cel­kem 15 bos­sů, kte­ří se zapsa­li do his­to­rie WoW. Anub’Rekhan pro­vě­řil schop­nost koor­di­na­ce, Grand Widow Faer­li­na tes­to­va­la správ­nou prá­ci s addy, Hei­gan the Uncle­an při­ne­sl slav­ný „tane­ček“ s přes­ný­mi safe­spo­ty, Patchwerk byl bru­tál­ním DPS chec­kem, Thad­dius vyža­do­val pre­ciz­ní prá­ci s pola­ri­ta­mi a Four Hor­se­men se sta­li syno­ny­mem pro ulti­mát­ní rai­do­vou výzvu celé éry. Prá­vě Four Hor­se­men vyža­do­va­li nebý­va­lý počet tan­ků a jejich pre­ciz­ní stří­dá­ní, což mno­hé guil­dy řeši­ly celé měsíce.

Obtížnost a exkluzivita

Naxxra­mas byl určen pro 40 hrá­čů a před­sta­vo­val doslo­va orga­ni­zač­ní kolos. Bylo nut­né shro­máž­dit obrov­ské množ­ství spo­třeb­ních před­mě­tů, fla­sek, jíd­la i spe­ci­ál­ních resist gea­rů – natu­re resist pro sli­me oblas­ti, frost resist pro Sap­phi­ro­na, sha­dow resist pro­ti nekro­man­tům či death kni­gh­tům. Jen pří­pra­va zabí­ra­la stov­ky hodin a vyža­do­va­la od guild neu­vě­ři­tel­nou koor­di­na­ci. Pro­to se do finál­ní­ho obsa­hu dosta­la jen malá část komunity.

Vrchol obtíž­nos­ti před­sta­vo­val zejmé­na sou­boj se Four Hor­se­men, kte­rý vyža­do­val až deset tan­ků v kva­lit­ním vyba­ve­ní. Někte­ré guil­dy dokon­ce pře­ta­ho­va­ly tan­ky z jiných ser­ve­rů, jen aby doká­za­ly mecha­ni­ku zvlád­nout. Nešlo jen o her­ní doved­nos­ti, ale i o schop­nost vést komu­ni­tu a shro­máž­dit dosta­tek lidí a vyba­ve­ní – prá­vě pro­to zůstá­vá Naxxra­mas dodnes legen­dár­ním obsahem.

Loot a odměny

Naxxra­mas nabí­zel Tier 3 sety, mezi nimi napří­klad Frost­fi­re Rega­lia pro mágy, Dre­a­mwal­ker Rai­ment pro dru­i­dy nebo Bone­scythe Armor pro rogu­ny. Výji­meč­nou odmě­nou byl i legen­dár­ní Atie­sh, Gre­at­sta­ff of the Guar­di­an, kte­rý se stal cílem pro něko­lik vybra­ných povo­lá­ní. Sap­phi­ron navíc posky­to­val uni­kát­ní ramen­ní enchan­ty, jež pat­ři­ly k nej­cen­něj­ším ve hře. Loot měl obrov­skou váhu – pada­ly jen dva epic­ké před­mě­ty na boss fight, což je v kon­tras­tu s dneš­ní­mi boha­tý­mi dropy.

Herní a lore pozadí

V pří­bě­hu World of War­craft byl Kel’Thuzad v Naxxra­ma­su pora­žen a jeho phy­lak­te­ri­um svě­ře­no kně­zi Ini­go Mon­toy­o­vi, kte­rý zra­dil a s arte­fak­tem zmi­zel, což umož­ni­lo jeho návrat. V data­dis­ku Wrath of the Lich King se Naxxra­mas vrá­til jako úvod­ní raid pro 10 a 25 hrá­čů, pře­su­nu­tý do Northren­du. Přes­to komu­ni­ta pova­žu­je za „pra­vý“ Naxxra­mas jen původ­ní 40man ver­zi z éry Vanilla.

Vzpomínky hardcore raiderů

Naxxra­mas dodnes vyvo­lá­vá nos­tal­gii u teh­dej­ších hard­co­re hrá­čů. Rai­der Wor­mie ve svém člán­ku „Naxxra­mas Pro­per“ popsal, jak guil­dy vchá­ze­ly do rai­du bez PTR tes­tů či video­ná­vo­dů – šlo o napros­té obje­vo­vá­ní. Vět­ši­na začí­na­la ve Spi­der Wing, kde prv­ní boss Anub’Rekhan při­ná­šel mecha­ni­ku Locust Swarm a vyža­do­val kiting pomo­cí hun­te­rů. Dru­hým bos­sem byla Grand Widow Faer­li­na, jejíž enrages bylo mož­né zasta­vit pou­ze obě­to­vá­ním wor­ship­pe­rů – mecha­ni­ka, kte­rá půso­bi­la zce­la nově.

Guil­da Cur­se, vede­ná legen­dár­ním Furou, pat­ři­la mezi ty, kdo se pokou­še­li raid poko­řit. Atmo­sfé­ra byla odliš­ná od dneš­ní – žád­né data­bá­ze, žád­né tak­tic­ké návo­dy, jen expe­ri­men­to­vá­ní a sdí­le­ní poznat­ků mezi elit­ní­mi guil­da­mi na taj­ných fórech. Kaž­dý postup tak při­ná­šel pocit sku­teč­né­ho objevování.

Odkaz a komunita

Ote­vře­ní Naxxra­ma­su dopro­vá­zel vel­ký event Scour­ge Invasi­on, při kte­rém se po svě­tě obje­vo­va­ly men­ší necro­po­le se Scour­ge voj­skem. Hrá­či sbí­ra­li Necro­tic Runes, za kte­ré bylo mož­né zís­kat spe­ci­ál­ní spo­třeb­ní před­mě­ty nebo uni­kát­ní vani­ty ite­my, napří­klad dnes ceně­ný Haun­ted Memen­to. Event pod­po­řil atmo­sfé­ru hroz­by a vtá­hl celou komu­ni­tu do dění.

Na někte­rých ser­ve­rech, jako byl Storm­s­ca­le-EU, byl Naxxra­mas nejen výzvou, ale i zdro­jem frustra­ce – teh­dej­ší ser­ve­ry nezvlá­da­ly enorm­ní nápor a guil­dy se potý­ka­ly s lagy, kte­ré kom­pli­ko­va­ly pro­gress. I to při­spě­lo k tomu, že jen hrst­ka guild na svě­tě doká­za­la raid sku­teč­ně vyčistit.

Proč zůstává legendou

Naxxra­mas zůstá­vá pro komu­ni­tu sym­bo­lem ulti­mát­ní výzvy, hard­co­re rai­din­gu a spo­lu­prá­ce desí­tek hrá­čů. Je to raid, o kte­rém se vyprá­vě­jí his­tor­ky i po letech – nejen díky bos­sům, ale i díky atmo­sfé­ře, exklu­zi­vi­tě a teh­dej­ším tech­nic­kým ome­ze­ním. Pro mno­hé hrá­če před­sta­vu­je dobu, kdy World of War­craft kladlo důraz na vytr­va­lost, spo­lu­prá­ci a odhodlání.

Jak to máte vy? Dosta­li jste se do původ­ní­ho Naxxra­ma­su ješ­tě za dob Vanil­la WoW nebo jste ho obje­vi­li v data­dis­ku WotLK nebo až na Clas­sic WoW?

Tento článek je součástí série, kterou připravujeme především pro naše předplatitele. Díky jejich měsíční podpoře můžeme udržovat a rozvíjet náš projekt. Prvních čtrnáct dní od vydání jsou tyto články dostupné pouze pro naše předplatitele. Teprve poté je zpřístupňujeme i ostatním čtenářům. Pokud máte o předplatné, můžete se podívat na různé úrovně, které nabízíme.

Všem předplatitelům děkujeme za jejich přízeň a podporu.

Zdroj: https://warcraft.wiki.gg/, https://method.gg/

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ceny WoW Tokenů

Retail WoW: 370,324 gold

Mists of Pandaria: 27,333 gold

Reset Raidů

Classic WoW

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 21 hodin
  • 20-Man Raidy: 1 den a 19 hodin
  • Onyxia’s Lair: 2 dny a 20 hodin

Season of Discovery

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 20 hodin
  • Progress raidy: 20 hodin

Mists of Pandaria

  • Raidy: 3 dny a 16 hodin

The War Within

  • Raidy: 3 dny a 16 hodin