Onyxia: Královna lží a zapomenutý příběh Classicu

od | 09. srpna 2025 | Zpackaná historie | Žádné komentáře

Ony­xia. Jed­na z prv­ních oprav­du iko­nic­kých rai­do­va­cích bos­sů ve World of War­craft. Dce­ra šíle­né­ho Deathwin­ga, mis­try­ně mani­pu­la­ce, krá­lov­na čer­ných dra­ků a intri­kář­ka, kte­rá doká­za­la ovliv­nit samot­né dění v srd­ci lid­ské­ho krá­lov­ství. Přes­to její pří­běh v kla­sic­ké Vanille skon­čil dří­ve, než vůbec pořád­ně začal. Byla před­sta­ve­na jako zákeř­ná hroz­ba skry­tá ve stí­nech Stor­mwin­du, ale jakmi­le hrá­či spl­ni­li sérii úko­lů a pora­zi­li ji ve sva­ty­ni v Dustwallow Mar­sh, zůsta­lo po ní ticho. Žád­né nava­zu­jí­cí ques­ty, žád­né důsled­ky její­ho pádu.

Ten­to člá­nek se podí­vá na to, jak moc­ná, kom­plex­ní a atmo­sfé­ric­ká posta­va byla Ony­xia ve hře před­sta­ve­na – a jak rych­le a bez vysvět­le­ní zmi­ze­la ze scé­ny. Pří­pad kla­sic­ké­ho “zpac­ka­né­ho loru”, kte­rý Bliz­zard nikdy pořád­ně nena­pra­vil, dokud ho poz­dě­ji nepřepsal.

Kdo byla Onyxia?

Ony­xia byla jed­ním z dětí Deathwin­ga, šíle­né­ho vůd­ce čer­né­ho dra­čí­ho rodu, a sestrou Nefa­ri­a­na, pána Blac­krock Spi­re. V lore War­craf­tu byli čer­ní dra­ci zná­mí svou zka­že­nos­tí, lsti­vos­tí a tou­hou po moci. Ony­xia však šla ješ­tě dál. Nejen že pou­ží­va­la své dra­čí schop­nos­ti k boji, ale pře­de­vším byla mis­try­ní pře­vle­ků, mani­pu­la­ce a intrik.

Ve hře zau­jí­ma­la dvě zásad­ní role:

  1. Ony­xia v dra­čí podo­bě – kla­sic­ký raid boss ve svém lai­ru v Dustwallow Mar­sh, vyža­du­jí­cí peč­li­vou pří­pra­vu, tak­ti­ku a koor­di­na­ci čty­ři­ce­ti­člen­né­ho raidu.
  2. Lady Katra­na Pres­tor – pro­mi­nent­ní dvo­řan­ka a porad­ky­ně Stor­mwind­ské­ho dvo­ra, kte­rá pod svým lid­ským vzhle­dem ovlá­da­la a mani­pu­lo­va­la poli­ti­ku lid­ské­ho krá­lov­ství, včet­ně samot­né­ho regenta.

Ten­to dvoja­ký život byl pro dobu Clas­sicu doslo­va revo­luč­ní. Byla to prv­ní posta­va, kte­rá ve hře aktiv­ně ovliv­ňo­va­la dění skr­ze intri­ky, ne jen silou. Vytvá­ře­la pocit, že Aze­ro­th není jen o mon­strech v jes­ky­ních, ale i o nebez­pe­čích uvnitř paláců.

Příprava na Onyxii: epická linie, která nikam nevedla

Dostat se k Ony­xii neby­lo jed­no­du­ché. Hráč musel pro­jít jed­nou z nejdel­ších a nej­kom­plex­něj­ších ques­to­vých linií v celé hře – zná­mou jako Ony­xia attu­ne­ment quest­li­ne. Tato série úko­lů zahrnovala:

  • Pát­rá­ní po zmi­ze­lém krá­li Varianovi,
  • infil­tra­ce Stor­mwin­du a inter­ak­ce s hlav­ní­mi NPC postavami,
  • diplo­ma­tic­ké jed­ná­ní s růz­ný­mi frakcemi,
  • epic­ké momen­ty, kdy se Lady Katra­na Pres­tor pro­mě­ni­la před oči­ma v obří dra­či­ci, což ved­lo ke krva­vé­mu sou­bo­ji upro­střed krá­lov­ské­ho sálu.

Byl to jeden z momen­tů, kte­ré si hrá­či Clas­sicu pama­tu­jí dodnes. Byl to důkaz, že i MMO může mít pří­bě­ho­vě sil­né oka­mži­ky. Ale pak při­šla rána – po zabi­tí Ony­xie se nesta­lo… vůbec nic.

Žád­né nové dia­lo­gy ve Stor­mwin­du. Žád­ná změ­na v drže­ní moci. Žád­ný návrat krá­le Vari­a­na. Posta­va, kte­rá ovliv­ňo­va­la celé měs­to, pros­tě zmi­ze­la – a jako by se nikdy nic nestalo.

Komunitní otázky a zklamání

Reak­ce komu­ni­ty byla roz­pa­či­tá, ale záro­veň sil­ná. Mno­ho hrá­čů se aktiv­ně pta­lo na fórech a dis­ku­to­va­lo, zda se pří­běh ješ­tě nějak uza­vře. Dis­ku­se se obje­vi­ly na ofi­ci­ál­ním fóru Bliz­zar­du, v teh­dej­ších WoW fan­strán­kách (např. Eli­tist Jerks, Wowhe­ad, Thott­bot) a poz­dě­ji i na You­Tu­be, kde se obje­vo­va­la fan videa o nedo­kon­če­né dějo­vé linii.

Fanouš­ci spe­ku­lo­va­li, že Vari­an je držen v zaje­tí nebo že pří­běh bude pokra­čo­vat v dal­ším data­dis­ku – jen­že mís­to toho při­šly nové zóny, nové pří­běhy a Ony­xia zůsta­la v tichu zapomenuta.

To posí­li­lo kri­ti­ku Bliz­zar­du, že pří­bě­ho­vá kon­ti­nu­i­ta neby­la pri­o­ri­tou a že šlo spí­še o gameplay než o vyprá­vě­ní. Někte­ří hrá­či bra­li Ony­xii jako pří­klad pro­mar­ně­né­ho poten­ci­á­lu: sil­ná lore posta­va, kte­rá byla vyu­ži­ta jako kla­sic­ký raid boss bez jaké­ho­ko­li epilogu.

Pokus o nápravu v pozdějších datadiscích

Bliz­zard se poku­sil o nápra­vu až s odstu­pem něko­li­ka let:

  • V data­dis­ku Wrath of the Lich King byla vydá­na výroč­ní ver­ze Onyxia’s Lair pro level 80, jako nos­tal­gic­ká při­po­mín­ka původ­ní­ho rai­du. Měla stej­nou atmo­sfé­ru, ale lehce pozmě­ně­nou obtíž­nost a upra­ve­ný loot.
  • V Catacly­s­mu byla Ony­xia ofi­ci­ál­ně potvr­ze­na jako mrt­vá – její hla­va visí­cí nad vstup­ní brá­nou Stor­mwin­du byla nahra­ze­na novou, a NPC ve měs­tě na její smrt občas odkazují.
  • V rai­du Blac­kwing Descent (Catacly­sm) se dokon­ce obje­vu­je “zno­vu oži­ve­ná” for­ma Ony­xie jako sou­část expe­ri­men­tu Nefa­ri­a­na – což byl způ­sob, jak posta­vu zno­vu vyu­žít, i když jen krátce.

Přes­to žád­né výraz­né roz­ší­ře­ní její­ho pří­bě­hu se neko­na­lo. Ony­xia zůsta­la iko­nou prv­ní éry, kte­rá nedo­sta­la odpo­ví­da­jí­cí epi­log. Její vliv na svět byl cítit, ale nebyl reflek­to­ván hrou tak, jak si to zasloužila.

Promarněná šance

Ony­xia měla poten­ci­ál stát se dlou­ho­do­bou hroz­bou, mas­ter­min­da celé gene­ra­ce kon­spi­ra­cí. Její napo­je­ní na krá­lov­skou rodi­nu, schop­nost kla­mat a její původ dáva­ly dosta­tek mate­ri­á­lu k budo­vá­ní vel­ké­ho pří­bě­ho­vé­ho oblou­ku. Mís­to toho však byla vyu­ži­ta jako efek­tiv­ní, ale izo­lo­va­ný boss.

Tepr­ve v poz­děj­ších expan­zích se Bliz­zard nau­čil lépe pra­co­vat s posta­va­mi v čase – pří­kla­dem budiž Garrosh, Syl­va­nas nebo Wrathi­on. V době Clas­sicu ale Ony­xia zůsta­la fas­ci­nu­jí­cí, leč nedo­kon­če­nou kapitolou.

Zdroj: https://wowpedia.fandom.com/wiki/Onyxia

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ceny WoW Tokenů

Retail WoW: 400,920 gold

Mists of Pandaria: 18,055 gold

Reset Raidů

Classic WoW

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 23 hodin
  • 20-Man Raidy: 2 dny a 21 hodin
  • Onyxia’s Lair: 22 hodin

Season of Discovery

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 22 hodin
  • Progress raidy: 22 hodin

Mists of Pandaria

  • Raidy: 3 dny a 18 hodin

The War Within

  • Raidy: 3 dny a 18 hodin