Onyxia. Jedna z prvních opravdu ikonických raidovacích bossů ve World of Warcraft. Dcera šíleného Deathwinga, mistryně manipulace, královna černých draků a intrikářka, která dokázala ovlivnit samotné dění v srdci lidského království. Přesto její příběh v klasické Vanille skončil dříve, než vůbec pořádně začal. Byla představena jako zákeřná hrozba skrytá ve stínech Stormwindu, ale jakmile hráči splnili sérii úkolů a porazili ji ve svatyni v Dustwallow Marsh, zůstalo po ní ticho. Žádné navazující questy, žádné důsledky jejího pádu.
Tento článek se podívá na to, jak mocná, komplexní a atmosférická postava byla Onyxia ve hře představena – a jak rychle a bez vysvětlení zmizela ze scény. Případ klasického “zpackaného loru”, který Blizzard nikdy pořádně nenapravil, dokud ho později nepřepsal.
Kdo byla Onyxia?
Onyxia byla jedním z dětí Deathwinga, šíleného vůdce černého dračího rodu, a sestrou Nefariana, pána Blackrock Spire. V lore Warcraftu byli černí draci známí svou zkažeností, lstivostí a touhou po moci. Onyxia však šla ještě dál. Nejen že používala své dračí schopnosti k boji, ale především byla mistryní převleků, manipulace a intrik.
Ve hře zaujímala dvě zásadní role:
- Onyxia v dračí podobě – klasický raid boss ve svém lairu v Dustwallow Marsh, vyžadující pečlivou přípravu, taktiku a koordinaci čtyřicetičlenného raidu.
- Lady Katrana Prestor – prominentní dvořanka a poradkyně Stormwindského dvora, která pod svým lidským vzhledem ovládala a manipulovala politiku lidského království, včetně samotného regenta.
Tento dvojaký život byl pro dobu Classicu doslova revoluční. Byla to první postava, která ve hře aktivně ovlivňovala dění skrze intriky, ne jen silou. Vytvářela pocit, že Azeroth není jen o monstrech v jeskyních, ale i o nebezpečích uvnitř paláců.
Příprava na Onyxii: epická linie, která nikam nevedla
Dostat se k Onyxii nebylo jednoduché. Hráč musel projít jednou z nejdelších a nejkomplexnějších questových linií v celé hře – známou jako Onyxia attunement questline. Tato série úkolů zahrnovala:
- Pátrání po zmizelém králi Varianovi,
- infiltrace Stormwindu a interakce s hlavními NPC postavami,
- diplomatické jednání s různými frakcemi,
- epické momenty, kdy se Lady Katrana Prestor proměnila před očima v obří dračici, což vedlo ke krvavému souboji uprostřed královského sálu.
Byl to jeden z momentů, které si hráči Classicu pamatují dodnes. Byl to důkaz, že i MMO může mít příběhově silné okamžiky. Ale pak přišla rána – po zabití Onyxie se nestalo… vůbec nic.
Žádné nové dialogy ve Stormwindu. Žádná změna v držení moci. Žádný návrat krále Variana. Postava, která ovlivňovala celé město, prostě zmizela – a jako by se nikdy nic nestalo.
Komunitní otázky a zklamání
Reakce komunity byla rozpačitá, ale zároveň silná. Mnoho hráčů se aktivně ptalo na fórech a diskutovalo, zda se příběh ještě nějak uzavře. Diskuse se objevily na oficiálním fóru Blizzardu, v tehdejších WoW fanstránkách (např. Elitist Jerks, Wowhead, Thottbot) a později i na YouTube, kde se objevovala fan videa o nedokončené dějové linii.
Fanoušci spekulovali, že Varian je držen v zajetí nebo že příběh bude pokračovat v dalším datadisku – jenže místo toho přišly nové zóny, nové příběhy a Onyxia zůstala v tichu zapomenuta.
To posílilo kritiku Blizzardu, že příběhová kontinuita nebyla prioritou a že šlo spíše o gameplay než o vyprávění. Někteří hráči brali Onyxii jako příklad promarněného potenciálu: silná lore postava, která byla využita jako klasický raid boss bez jakéhokoli epilogu.
Pokus o nápravu v pozdějších datadiscích
Blizzard se pokusil o nápravu až s odstupem několika let:
- V datadisku Wrath of the Lich King byla vydána výroční verze Onyxia’s Lair pro level 80, jako nostalgická připomínka původního raidu. Měla stejnou atmosféru, ale lehce pozměněnou obtížnost a upravený loot.
- V Cataclysmu byla Onyxia oficiálně potvrzena jako mrtvá – její hlava visící nad vstupní bránou Stormwindu byla nahrazena novou, a NPC ve městě na její smrt občas odkazují.
- V raidu Blackwing Descent (Cataclysm) se dokonce objevuje “znovu oživená” forma Onyxie jako součást experimentu Nefariana – což byl způsob, jak postavu znovu využít, i když jen krátce.
Přesto žádné výrazné rozšíření jejího příběhu se nekonalo. Onyxia zůstala ikonou první éry, která nedostala odpovídající epilog. Její vliv na svět byl cítit, ale nebyl reflektován hrou tak, jak si to zasloužila.
Promarněná šance
Onyxia měla potenciál stát se dlouhodobou hrozbou, masterminda celé generace konspirací. Její napojení na královskou rodinu, schopnost klamat a její původ dávaly dostatek materiálu k budování velkého příběhového oblouku. Místo toho však byla využita jako efektivní, ale izolovaný boss.
Teprve v pozdějších expanzích se Blizzard naučil lépe pracovat s postavami v čase – příkladem budiž Garrosh, Sylvanas nebo Wrathion. V době Classicu ale Onyxia zůstala fascinující, leč nedokončenou kapitolou.