Privátní servery WoW a Blizzard: historie sporů a důsledky

od | 01. září 2025 | Blizzard | 2 komentáře(ů)

Žalo­ba pro­ti Turt­le WoW zno­vu ote­ví­rá sta­rou otáz­ku vzta­hu Bliz­zar­du k pri­vát­ním ser­ve­rům. Nejde ale o prv­ní pří­pad – podob­né kon­flik­ty tu byly už od začát­ku World of War­craft a pokaž­dé zane­cha­ly výraz­nou sto­pu v komu­ni­tě i v pří­stu­pu Blizzardu.

Úvod

Když se na kon­ci srp­na obje­vi­la zprá­va, že Bliz­zard žalu­je vývo­já­ře jed­no­ho z nej­vět­ších pri­vát­ních ser­ve­rů, Turt­le WoW, mno­ho hrá­čů zaži­lo pocit déjà vu. Podob­né pří­běhy jsme totiž v his­to­rii World of War­craft už něko­li­krát vidě­li. Pri­vát­ní ser­ve­ry jsou tu prak­tic­ky od samot­né­ho začát­ku hry – a pokaž­dé, když se dosta­ly do stře­tu s Bliz­zar­dem, násled­ky byly výraz­né. Někdy šlo o rych­lé vypnu­tí a zánik, jin­dy o moment, kte­rý dokon­ce změ­nil směr, jakým se hra vyvíjela.

Počátky privátních serverů (2004–2008)

World of War­craft odstar­to­val v roce 2004 a rych­le se stal glo­bál­ním feno­mé­nem. S ros­tou­cí popu­la­ri­tou ale při­šla i prv­ní vlna pri­vát­ních ser­ve­rů. Ty vzni­ka­ly z něko­li­ka důvo­dů: někte­ří hrá­či nechtě­li pla­tit měsíč­ní před­plat­né, jiní měli špat­né při­po­je­ní k ofi­ci­ál­ním ser­ve­rům, a dal­ší pros­tě tou­ži­li expe­ri­men­to­vat. Pro­jek­ty jako WoWemu nebo Man­gos zača­ly nabí­zet mož­nost spus­tit si vlast­ní ver­zi Aze­ro­thu, byť čas­to neú­pl­nou a plnou bugů.

Prv­ní roky šlo o spí­še ama­tér­skou scé­nu, kde ser­ve­ry fun­go­va­ly s malou hráč­skou základ­nou a bez vět­ší pozor­nos­ti médií. To se ale změ­ni­lo s pří­cho­dem vel­kých pro­jek­tů, kte­ré doká­za­ly při­táh­nout dese­ti­ti­sí­ce hrá­čů. Jeden z prv­ních vel­kých zása­hů Bliz­zar­du při­šel pro­ti ser­ve­ru WoWS­ca­pe kolem roku 2007–2008. Ten měl v době své nej­vět­ší slá­vy údaj­ně přes 400 tisíc regis­tro­va­ných účtů a stal se sym­bo­lem toho, že pri­vát­ní ser­ve­ry už nejsou jen „malá hrač­ka pro pár fanouš­ků“, ale plno­hod­not­ná kon­ku­ren­ce ofi­ci­ál­ním realmům.

Bliz­zard rea­go­val práv­ní ces­tou – podal žalo­by, vyu­žil DMCA a donu­til posky­to­va­te­le hos­tingu ser­ver vypnout. Komu­ni­ta na to rea­go­va­la smí­še­ně. Část hrá­čů krok chá­pa­la: šlo pře­ce o pirát­ství. Jiní to ale vní­ma­li jako zásah pro­ti fanouškům, kte­ří chtě­li hrát hru „po svém“. Už teh­dy se začal rýso­vat spor, kte­rý se v násle­du­jí­cích letech bude opa­ko­vat – kde je hra­ni­ce mezi ochra­nou práv Bliz­zar­du a svo­bo­dou fanouš­ků tvo­řit vlast­ní obsah?

Nostalrius a zlom v přístupu Blizzardu (2016)

Asi nej­zná­měj­ším pří­pa­dem se stal Nos­ta­lrius, pri­vát­ní ser­ver spuš­tě­ný v roce 2015, kte­rý nabí­zel čis­tý „vanil­la“ záži­tek. V době, kdy retail WoW smě­řo­val do stá­le moder­něj­ších sys­té­mů a zjed­no­du­še­ní, lákal Nos­ta­lrius hrá­če na původ­ní podo­bu hry. Během krát­ké doby se na něm regis­tro­va­ly sta­ti­sí­ce hráčů.

Bliz­zard ser­ver v roce 2016 vypnul, ale reak­ce komu­ni­ty byla obrov­ská. Peti­ci za zacho­vá­ní Nos­ta­lria pode­psa­lo více než 250 tisíc hrá­čů a na fórech i soci­ál­ních sítích se roz­pou­ta­la bouř­li­vá deba­ta. Sym­bo­lic­kým momen­tem se sta­la věta teh­dej­ší­ho šéfa WoW J. Alle­na Brac­ka: „You think you do, but you don’t.“ Ta měla vyjá­d­řit, že hrá­či si mys­lí, že chtě­jí vanil­la WoW, ale ve sku­teč­nos­ti by je neba­vi­lo. O tři roky poz­dě­ji, v roce 2019, Bliz­zard spus­til ofi­ci­ál­ní World of War­craft Clas­sic – a uká­za­lo se, že komu­ni­ta měla pravdu.

Nos­ta­lrius se tak stal mil­ní­kem: uká­zal, že tlak fanouš­ků může změ­nit stra­te­gii Bliz­zar­du. Pri­vát­ní ser­ve­ry tak para­dox­ně při­spě­ly k tomu, že dnes máme ofi­ci­ál­ní Clas­sic realmy.

Éra Classic+ a nové experimenty (2019–2024)

Po vydá­ní Clas­sicu se část pri­vát­ních ser­ve­rů stáh­la do ústra­ní, ale jiné našly novou ces­tu – tzv. Clas­sic+. Tyto pro­jek­ty už nechtě­ly jen napo­do­bo­vat původ­ní hru, ale roz­ši­řo­va­ly ji o nový obsah. Při­dá­va­ly ques­ty, dun­ge­o­ny, někdy i celé expan­ze. Mezi nej­zná­měj­ší pat­ří prá­vě Turt­le WoW, kte­rý nabí­dl vlast­ní roz­ší­ře­ní Mys­te­ries of Aze­ro­th. Jiné pro­jek­ty, jako tře­ba Ascensi­on WoW, expe­ri­men­to­va­ly s odliš­ným sys­té­mem povo­lá­ní nebo nový­mi mechanikami.

Důvod byl jas­ný: část komu­ni­ty cíti­la, že ofi­ci­ál­ní Clas­sic i Sea­son of Dis­co­ve­ry nepl­ní jejich oče­ká­vá­ní. Někte­ří hrá­či měli pocit, že se Bliz­zard drží pří­liš při zemi a nabí­zí jen „Pro­ject 60“ ver­zi retai­lu mís­to sku­teč­né­ho Clas­sic+ zážit­ku. Pri­vát­ní ser­ve­ry tak zapl­ni­ly meze­ru mezi tím, co ofi­ci­ál­ní hra nabí­ze­la, a tím, co si část fanouš­ků přála.

Reakce komunity a Blizzardu

Kaž­dý zásah Bliz­zar­du pro­ti pri­vát­ním ser­ve­rům vyvo­lá­vá podob­né reak­ce. Jed­na část hrá­čů při­po­mí­ná, že pri­vá­ty jsou jas­né poru­še­ní autor­ských práv a že Bliz­zard má plné prá­vo je vypnout. Dru­há část ale vidí v pri­vát­ních pro­jek­tech fanouš­kov­skou vášeň a kre­a­ti­vi­tu, kte­rá někdy doká­že nabíd­nout víc než ofi­ci­ál­ní ver­ze hry.

Žalo­ba pro­ti Turt­le WoW tak zno­vu roz­dě­li­la komu­ni­tu. Někte­ří krok pod­po­ru­jí, jiní ho pova­žu­jí za dal­ší důkaz, že Bliz­zard mís­to inspi­ra­ce od fanouš­ků radě­ji sáh­ne po práv­ní­cích. Není divu, že se hned obje­vi­ly spe­ku­la­ce, jest­li Bliz­zard nepři­pra­vu­je vlast­ní ver­zi Clas­sic+, podob­ně jako před lety s ofi­ci­ál­ním Classicem.

Bliz­zard žalu­je vývo­já­ře Turt­le WoW za poru­še­ní autor­ských práv

Závěr – historie se opakuje?

Pri­vát­ní ser­ve­ry pro­vá­ze­jí World of War­craft od samé­ho začát­ku. Někdy šlo o malé pro­jek­ty, jin­dy o masiv­ní svě­ty s tisí­ci hrá­či. Bliz­zard pro­ti nim vždy tvr­dě zasa­ho­val – ať už skr­ze DMCA, žalo­by nebo vypí­ná­ní ser­ve­rů. Přes­to prá­vě díky nim vzni­kl tlak, kte­rý při­ve­dl Clas­sic zpět.

Dneš­ní kauza s Turt­le WoW uka­zu­je, že spor mezi Bliz­zar­dem a fanouš­kov­ský­mi pro­jek­ty neskon­čil. Nao­pak, je zno­vu aktu­ál­ní. Otáz­ka zní: zopa­ku­je se his­to­rie? Pove­de žalo­ba k tomu, že Bliz­zard nako­nec před­sta­ví ofi­ci­ál­ní Clas­sic+? Nebo bude dál spo­lé­hat na práv­ní kro­ky a fanouš­kov­ské pro­jek­ty úpl­ně potla­čí? Odpo­věď zatím nemá­me. Ale jed­no je jis­té – vztah mezi Bliz­zar­dem a jeho komu­ni­tou zůstá­vá kom­pli­ko­va­ný a kaž­dý podob­ný krok se zapi­su­je hlu­bo­ko do his­to­rie hry.

Zdroj: vlastní

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Revenage

Inga­me shop a služ­by za pení­ze, ok. Ale proč vypí­nat ser­ve­ry ? WoW­ko už má svúj vrchol dáááv­no zase­bú a hra co niko­ho neza­jí­má je mrt­vá hra. Jak vznik­la Dota ? Proč sa stá­le hra­je Sky­rim ? (a mno­ho dal­ších príkladú) …

Daniel

Je to pirátství,tím to has­ne a za další,nikdo nemů­že dik­to­vat tvůr­ci hry,aby dělal to nebo ono…