PvP Honor System 1.0 – Nekonečný grind, který ničil životy

od | 23. srpna 2025 | Zpackaná historie | Žádné komentáře

Prv­ní PvP Honor sys­tém ve Vanil­la WoW se stal legen­dou – odmě­ňo­val vytr­va­lost, ale vyža­do­val extrém­ní obě­ti. Při­ne­sl pří­běhy slá­vy i vyhoření.

Jak systém fungoval

Honor Sys­tem 1.0 byl spuš­těn v patchi 1.4 v roce 2005 a byl zalo­žen na týden­ních žeb­říč­cích. Kaž­dý zabi­tý hráč při­dá­val urči­tý počet Con­tri­bu­ti­on Points (CP), kte­ré se pak sčí­ta­ly a porov­ná­va­ly s ostat­ní­mi hrá­či na ser­ve­ru. Výsled­kem byl sys­tém hod­nos­tí od Scout/Private až po Grand Marshal/High Warlord.

Ne všech­ny „Hono­ra­ble Kills“ (HK) měly stej­nou hod­no­tu. Zabít hrá­če s vyš­ším PvP ran­kem zna­me­na­lo zís­kat více CP než u nováč­ka. CP se také udě­lo­va­ly za plně­ní cílů v Batt­le­groun­dech, což zna­me­na­lo, že vítěz­ství v War­song Gulch nebo Arathi Basin bylo obvykle efek­tiv­něj­ší než bez­hla­vé far­me­ní HK. Záro­veň pla­ti­lo, že pokud hráč zabí­jel stej­né­ho pro­tiv­ní­ka opa­ko­va­ně v krát­kém čase, odmě­na postup­ně klesala.

Jed­nou týd­ně, při ser­ve­ro­vé údrž­bě, se všech­ny CP pře­po­čí­ta­ly a při­dě­li­ly hrá­či nové Ran­king Points (RP). RP byly vypo­čí­tá­ny jako kom­bi­na­ce před­cho­zí hod­no­ty a aktu­ál­ní­ho umís­tě­ní mezi hrá­či stej­né frak­ce na ser­ve­ru. Kaž­dý týden dochá­ze­lo také k deca­yi – zhru­ba 20 % dosa­že­né­ho skó­re bylo ode­čte­no. To zna­me­na­lo, že postup nebyl nikdy trva­lý a hráč musel neu­stá­le udr­žo­vat vyso­kou akti­vi­tu, jinak rych­le klesal.

Do sys­té­mu se zapo­čí­tá­va­li jen ti, kte­ří za týden dosáh­li ale­spoň 15 HK. Hrá­či pod tou­to hra­ni­cí byli igno­ro­vá­ni, jako by se boje vůbec neúčastnili.

Extrémní nároky

Ces­ta k Ran­ku 14 (Grand Marshal/High War­lord) vyža­do­va­la týd­ny až měsí­ce kaž­do­den­ní­ho grin­du. V pra­xi to zna­me­na­lo 12–16 hodin PvP den­ně, sedm dní v týd­nu, a to bez pře­stáv­ky. Pře­ru­še­ní zna­me­na­lo ztrá­tu pozi­ce a návrat zpět.

Hrá­či popi­so­va­li, že muse­li hrát na smě­ny – někdy i půj­čo­vat své účty kama­rá­dům, aby se udr­že­li na špič­ce. Na ser­ve­rech se vytvá­ře­ly tzv. „honor mafie“, sku­pi­ny hrá­čů, kte­ré se domlou­va­ly na spo­leč­ném postu­pu a určo­va­ly, kdo smí v daném týd­nu stou­pat naho­ru. Ten­to sys­tém pod­po­ro­val riva­li­tu, frustra­ci a čas­to i nečis­té praktiky.

Alte­rac Valley bylo iko­nic­ké prá­vě kvů­li tisí­cům HK, kte­ré zde bylo mož­né zís­kat, ale kvů­li mecha­ni­ce dimi­nishing returns měly mno­hem men­ší hod­no­tu než série krat­ších bitev v Arathi Basin nebo War­song Gulch. Pro­to se PvP scé­na čas­to děli­la mezi „AV mara­ton­ce“ a „opti­ma­li­zá­to­ry“, kte­ří se zamě­řo­va­li na rych­lé hry pro maxi­mál­ní CP.

Obje­vi­ly se dokon­ce pří­pa­dy, kdy lidé kvů­li Honor sys­té­mu ztra­ti­li prá­ci, ome­zi­li stu­di­um, nebo ohro­zi­li zdra­ví. Her­ní fóra teh­dy byla plná pří­bě­hů o vyho­ře­ní, pro­bdě­lých nocích a mara­to­nech v BG.

V raném vývo­ji PvP sys­té­mu si vývo­já­ři záro­veň pohrá­va­li s myš­len­kou, že by moh­li do hry při­dat i pat­nác­tou úro­veň, kte­rá by při­dá­va­la spe­ci­ál­ní odmě­ny a titul. Od této myš­len­ky ovšem upustili.

Nedo­kon­če­né nápa­dy: City Protector

Odměny a jejich cena

Kaž­dý rank měl své vlast­ní odmě­ny. Od základ­ních insig­nií a tabar­dů na niž­ších pozi­cích až po epic­ké moun­ty, brně­ní a zbra­ně na vyš­ších. Rank 11 zpřístup­nil moun­ty, Rank 13–14 pak epic­ké sety a legen­dár­ní zbra­ně, kte­ré byly na úrov­ni rai­do­vé­ho vyba­ve­ní z Naxxra­ma­su. Tyto ite­my byly nejen este­tic­ky půso­bi­vé, ale i extrém­ně sil­né. Rank 14 se tak stal sym­bo­lem pres­ti­že, uzná­ní a odhod­lá­ní. Na ser­ve­rech byli hrá­či s tím­to titu­lem pova­žo­vá­ni za legen­dy, kte­ré se zapsa­ly do his­to­rie komunity.

Zají­ma­vos­tí bylo také to, že kaž­dý povo­lá­ní mělo svou uni­kát­ní insig­nii (trin­ket), kte­rá fun­go­va­la podob­ně jako dnes zná­mý „PvP trin­ket“ – umož­ňo­va­la zru­šit urči­té efek­ty crowd con­t­ro­lu. To dodá­va­lo PvP jas­ný prvek iden­ti­ty a odlišnosti.

Jen­že cena byla obrov­ská – tisí­ce hodin strá­ve­ných v BG, bez sku­teč­né­ho kon­ce. Komu­ni­ta čas­to mlu­vi­la o „otroc­tví“ Honor sys­té­mu. Zpět­ně se mno­ho hrá­čů sho­du­je, že odmě­ny byly sice láka­vé, ale žád­ná vir­tu­ál­ní zbraň nemoh­la vyvá­žit psy­chic­kou a fyzic­kou daň, kte­rou grind představoval.

Dishonorable Kills

Sou­čás­tí sys­té­mu byly i tzv. Disho­no­ra­ble Kills (DKs). Pokud hráč zabil NPC ozna­če­né jako civi­lis­ta (napří­klad ves­ni­ča­na v zóně), oka­mži­tě při­šel o část postu­pu smě­rem k dal­ší­mu ran­ku. Pří­liš mno­ho DK doká­za­lo hrá­če sra­zit až na úpl­né dno. Ten­to prvek měl odra­dit od maso­vé­ho grie­fin­gu, ale ve výsled­ku vyvo­lá­val spí­še frustra­ci – sta­či­la nepo­zor­nost nebo úmy­sl­né „luring“ od pro­tiv­ní­ků a hráč mohl při­jít o celý týden snahy.

Reakce Blizzardu

Bliz­zard si kri­ti­ku uvě­do­mo­val a postup­ně se sna­žil sys­tém vylep­šo­vat – při­dal vizu­ál­ní uka­za­te­le postu­pu v UI, umož­nil hrá­čům vidět týden­ní výsled­ky a zave­dl pra­vi­dla, že jed­nou zís­ka­né odmě­ny (např. sety) už hrá­či neztra­tí ani při pokle­su ran­ku. Nako­nec ale v expan­zi The Bur­ning Crusa­de sys­tém kom­plet­ně pře­pra­co­val. Ran­ky byly odstra­ně­ny a nahra­ze­ny sys­té­mem Are­na a honor poin­tů, kte­ré bylo mož­né far­mit v rozum­ném tem­pu a bez závis­los­ti na ser­ve­ro­vém žebříčku.

Ten­to krok při­ne­sl PvP vět­ší dostup­nost a féro­vost, i když sta­rý sys­tém dál zůstal v pamě­ti hrá­čů. Pro jed­ny byl sym­bo­lem „pra­vé­ho hard­co­re WoW“, pro dru­hé varo­vá­ním před tím, jak dale­ko může zajít špat­ně nasta­ve­ná her­ní mechanika.

Dědictví Honor systému

Honor Sys­tem 1.0 tak zůstal v pamě­ti hrá­čů jako extrém­ní expe­ri­ment, kte­rý sice vytvo­řil neza­po­me­nu­tel­né pří­běhy, ale byl prak­tic­ky neu­dr­ži­tel­ný. I dnes se na něj vzpo­mí­ná v dis­ku­sích a doku­men­tech o his­to­rii WoW – jako na důkaz toho, jak hra doká­za­la pohl­tit lid­ský život až do extrému.

Sys­tém se stal legen­dár­ním, pro­to­že vytvo­řil komu­nit­ní pří­běhy o odhod­lá­ní a obě­tech, ale i o zne­u­ží­vá­ní a vyho­ře­ní. Honor Sys­tem 1.0 tak uka­zu­je tem­nou i fas­ci­nu­jí­cí strán­ku MMORPG, kte­rá byla pro Vanil­la WoW typická.

Tento článek je součástí série, kterou připravujeme především pro naše předplatitele. Díky jejich měsíční podpoře můžeme udržovat a rozvíjet náš projekt. Prvních čtrnáct dní od vydání jsou tyto články dostupné pouze pro naše předplatitele. Teprve poté je zpřístupňujeme i ostatním čtenářům. Pokud máte o předplatné, můžete se podívat na různé úrovně, které nabízíme.

Všem předplatitelům děkujeme za jejich přízeň a podporu.

Zdroj: https://warcraft.wiki.gg/

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ceny WoW Tokenů

Retail WoW: 389,756 gold

Mists of Pandaria: 24,659 gold

Reset Raidů

Classic WoW

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 23 hodin
  • 20-Man Raidy: 21 hodin
  • Onyxia’s Lair: 1 den a 22 hodin

Season of Discovery

  • 40-Man Raidy: 3 dny a 22 hodin
  • Progress raidy: 22 hodin

Mists of Pandaria

  • Raidy: 3 dny a 18 hodin

The War Within

  • Raidy: 3 dny a 18 hodin