Ve Vanilla WoW se hráči dostali do skrytého Quel’Thalasu – nedokončené zóny, která připomínala stín budoucího Silvermoonu a Ghostlands. Byla to ukázka nevyužitého potenciálu i fascinace komunity skrytými kouty Azerothu. Pro mnohé se stala legendárním symbolem doby, kdy hráči objevovali svět jinak, než vývojáři původně zamýšleli.
Jak se hráči dostali do Quel’Thalasu
Quel’Thalas nebyl ve Vanilla oficiálně dostupný. Šlo o nehratelnou oblast v severním Lordaeronu, mezi Tirisfal Glades a severovýchodním pobřežím, která nebyla určena pro veřejnost. Přesto se hráčům díky glitchování – například pomocí wall jumpingu, „ledge climbing“ či mountování ve správném úhlu – podařilo tuto „ghost zone“ prozkoumat. Už samotné překonání neviditelných zdí a hranic mapy bylo pro komunitu velkým dobrodružstvím.
Uvnitř čekala krajina tvořená nedokončenými texturami, prázdnými modely a cestami, které nikam nevedly. Nebyly zde žádné questy, NPC ani jasný účel – jen jakási „kostra“ pozdějších zón. Typické byly i cookie-cutter terénní výplně, které prozrazovaly, že jde o pouhou testovací verzi. Zóna měla dokonce vlastní jméno v chatu a separátní kanály, ale chyběla hudba a atmosféra.
Hráči zde objevili zajímavosti, jako například osamělou bílou věž na pobřeží, ke které se dalo dostat plaváním od severního Tirisfalu. Její účel nebyl nikdy vysvětlen – teorie mluvily o plánovaném přístupovém bodu do Quel’Thalasu nebo jen pozůstatku vývojového experimentu.
Vývoj a zrušené plány
Původně byl Quel’Thalas plánován už do vydání Vanilla WoW. Oblast se objevovala v raných verzích map, ale nakonec byla odložena a zásadně přepracována. Části, které hráči nalezli glitchováním, byly pozůstatky této původní vize.
Pozdější datamining i rozhovory s vývojáři naznačují, že zde měla být plnohodnotná zóna, pravděpodobně propojená s Plaguelands a Lordaeronem. Nicméně design nebyl dotažen a v klientu zůstala jen prázdná schránka.
Zajímavé je i technické řešení. Samotné blood elfí startovní zóny (Eversong Woods a Ghostlands) ve skutečnosti nejsou součástí Eastern Kingdoms. Byly přesunuty na speciální mapu poblíž Outlandu, aby k nim neměli přístup hráči bez datadisku The Burning Crusade. To vedlo k zvláštním situacím – například šipky guildmates na minimapě ukazovaly, že se nachází „u Outlandu“, i když byli v Eversongu.
Skrytý obsah a explorace
Quel’Thalas fascinoval komunitu explorátorů a stal se jedním z nejoblíbenějších cílů tehdejších „wall jumperů“. Hráči zde objevili nedokončenou verzi Stratholmu, s otevřenými portcullis, prázdnými budovami a neaktivním raidovým portálem. Byla tu i nedodělaná nekropole, fragmenty cest, blood elfí vozy a scourge bannery. Některé části mapy registrovaly hráče jako „Forbidding Sea“ či „Great Sea“, což ukazovalo na narychlo slepený terénní design.
S postupem času se oblast několikrát měnila. V Cataclysm přibyly neviditelné bariéry a část terénu byla přepracována, aby vizuálně odpovídala Ghostlands. V Battle for Azeroth po bitvě u Lordaeronu bariéra zmizela a oblast byla znovu přístupná – i když prázdná a bez využití. Na PTR se dokonce objevila souvislost s odemykáním Void elfů, kdy zde docházelo ke změně barvy oblohy do fialových odstínů.
Ani v novějších verzích nezmizela fascinace explorátorů. V Season of Discovery bylo v jednom z domů za průsmykem nalezeno Adon’s Trunk, malý lore detail, který okamžitě vzbudil zájem komunity a znovu připomněl, že tato oblast má i po dvaceti letech své místo v hráčské představivosti.
Návrat v The Burning Crusade
S vydáním The Burning Crusade byl Quel’Thalas kompletně přepracován a rozdělen na dvě zóny – Eversong Woods a Ghostlands – které se staly hratelným domovem blood elfů. Tyto lokace byly navrženy tak, aby odpovídaly modernějším standardům designu a přinesly hráčům unikátní zážitek, zároveň ale nebyly fyzicky součástí Eastern Kingdoms, nýbrž speciálně oddělené mapy.
Tím skončila éra „ghost zone“ Quel’Thalasu, ale jeho objevování a legendy kolem něj zůstaly nesmazatelnou součástí historie Vanilla WoW. Dodnes jde o jedno z nejznámějších míst, která hráči mohli navštívit jen díky své vynalézavosti a touze posouvat hranice herního světa.