Quel’Thalas – Ghost zone ve Vanilla, kterou hráči objevili glitchováním

od | 27. srpna 2025 | Nedokončené nápady | Žádné komentáře

Ve Vanil­la WoW se hrá­či dosta­li do skry­té­ho Quel’Tha­la­su – nedo­kon­če­né zóny, kte­rá při­po­mí­na­la stín budou­cí­ho Sil­ver­mo­o­nu a Ghostlands. Byla to ukáz­ka nevy­u­ži­té­ho poten­ci­á­lu i fas­ci­na­ce komu­ni­ty skry­tý­mi kou­ty Aze­ro­thu. Pro mno­hé se sta­la legen­dár­ním sym­bo­lem doby, kdy hrá­či obje­vo­va­li svět jinak, než vývo­já­ři původ­ně zamýšleli.

Jak se hráči dostali do Quel’Thalasu

Quel’Tha­las nebyl ve Vanil­la ofi­ci­ál­ně dostup­ný. Šlo o nehra­tel­nou oblast v sever­ním Lor­dae­ro­nu, mezi Tiris­fal Gla­des a seve­ro­vý­chod­ním pobře­žím, kte­rá neby­la urče­na pro veřej­nost. Přes­to se hrá­čům díky glit­cho­vá­ní – napří­klad pomo­cí wall jum­pin­gu, „led­ge clim­bing“ či moun­to­vá­ní ve správ­ném úhlu – poda­ři­lo tuto „ghost zone“ pro­zkou­mat. Už samot­né pře­ko­ná­ní nevi­di­tel­ných zdí a hra­nic mapy bylo pro komu­ni­tu vel­kým dobrodružstvím.

Uvnitř čeka­la kra­ji­na tvo­ře­ná nedo­kon­če­ný­mi tex­tu­ra­mi, prázd­ný­mi mode­ly a cesta­mi, kte­ré nikam neved­ly. Neby­ly zde žád­né ques­ty, NPC ani jas­ný účel – jen jaká­si „kost­ra“ poz­děj­ších zón. Typic­ké byly i coo­kie-cut­ter terén­ní výpl­ně, kte­ré pro­zra­zo­va­ly, že jde o pou­hou tes­to­va­cí ver­zi. Zóna měla dokon­ce vlast­ní jmé­no v cha­tu a sepa­rát­ní kaná­ly, ale chy­bě­la hud­ba a atmosféra.

Hrá­či zde obje­vi­li zají­ma­vos­ti, jako napří­klad osa­mě­lou bílou věž na pobře­ží, ke kte­ré se dalo dostat pla­vá­ním od sever­ní­ho Tiris­fa­lu. Její účel nebyl nikdy vysvět­len – teo­rie mlu­vi­ly o plá­no­va­ném pří­stu­po­vém bodu do Quel’Tha­la­su nebo jen pozůstat­ku vývo­jo­vé­ho experimentu.

Vývoj a zrušené plány

Původ­ně byl Quel’Tha­las plá­no­ván už do vydá­ní Vanil­la WoW. Oblast se obje­vo­va­la v raných ver­zích map, ale nako­nec byla odlo­že­na a zásad­ně pře­pra­co­vá­na. Čás­ti, kte­ré hrá­či nalez­li glit­cho­vá­ním, byly pozůstat­ky této původ­ní vize.

Poz­děj­ší data­mi­ning i roz­ho­vo­ry s vývo­já­ři nazna­ču­jí, že zde měla být plno­hod­not­ná zóna, prav­dě­po­dob­ně pro­po­je­ná s Pla­gue­lands a Lor­dae­ro­nem. Nicmé­ně design nebyl dota­žen a v kli­en­tu zůsta­la jen prázd­ná schránka.

Zají­ma­vé je i tech­nic­ké řeše­ní. Samot­né blo­od elfí star­tov­ní zóny (Ever­song Woods a Ghostlands) ve sku­teč­nos­ti nejsou sou­čás­tí Eas­tern Kin­g­doms. Byly pře­su­nu­ty na spe­ci­ál­ní mapu poblíž Outlan­du, aby k nim nemě­li pří­stup hrá­či bez data­dis­ku The Bur­ning Crusa­de. To ved­lo k zvlášt­ním situ­a­cím – napří­klad šip­ky guil­d­ma­tes na mini­ma­pě uka­zo­va­ly, že se nachá­zí „u Outlan­du“, i když byli v Eversongu.

Skrytý obsah a explorace

Quel’Tha­las fas­ci­no­val komu­ni­tu explo­rá­to­rů a stal se jed­ním z nej­ob­lí­be­něj­ších cílů teh­dej­ších „wall jum­pe­rů“. Hrá­či zde obje­vi­li nedo­kon­če­nou ver­zi Strathol­mu, s ote­vře­ný­mi port­cul­lis, prázd­ný­mi budo­va­mi a neak­tiv­ním rai­do­vým por­tá­lem. Byla tu i nedo­dě­la­ná nekro­po­le, frag­men­ty cest, blo­od elfí vozy a scour­ge ban­ne­ry. Někte­ré čás­ti mapy regis­tro­va­ly hrá­če jako „For­bi­d­ding Sea“ či „Gre­at Sea“, což uka­zo­va­lo na narych­lo sle­pe­ný terén­ní design.

S postu­pem času se oblast něko­li­krát měni­la. V Catacly­sm při­by­ly nevi­di­tel­né bari­é­ry a část teré­nu byla pře­pra­co­vá­na, aby vizu­ál­ně odpo­ví­da­la Ghostlands. V Batt­le for Aze­ro­th po bitvě u Lor­dae­ro­nu bari­é­ra zmi­ze­la a oblast byla zno­vu pří­stup­ná – i když prázd­ná a bez vyu­ži­tí. Na PTR se dokon­ce obje­vi­la sou­vis­lost s ode­my­ká­ním Void elfů, kdy zde dochá­ze­lo ke změ­ně bar­vy oblo­hy do fia­lo­vých odstínů.

Ani v nověj­ších ver­zích nezmi­ze­la fas­ci­na­ce explo­rá­to­rů. V Sea­son of Dis­co­ve­ry bylo v jed­nom z domů za prů­smy­kem nale­ze­no Adon’s Trunk, malý lore detail, kte­rý oka­mži­tě vzbu­dil zájem komu­ni­ty a zno­vu při­po­mněl, že tato oblast má i po dva­ce­ti letech své mís­to v hráč­ské představivosti.

Návrat v The Burning Crusade

S vydá­ním The Bur­ning Crusa­de byl Quel’Tha­las kom­plet­ně pře­pra­co­ván a roz­dě­len na dvě zóny – Ever­song Woods a Ghostlands – kte­ré se sta­ly hra­tel­ným domo­vem blo­od elfů. Tyto loka­ce byly navr­že­ny tak, aby odpo­ví­da­ly moder­něj­ším stan­dar­dům desig­nu a při­nes­ly hrá­čům uni­kát­ní záži­tek, záro­veň ale neby­ly fyzic­ky sou­čás­tí Eas­tern Kin­g­doms, nýbrž spe­ci­ál­ně oddě­le­né mapy.

Tím skon­či­la éra „ghost zone“ Quel’Tha­la­su, ale jeho obje­vo­vá­ní a legen­dy kolem něj zůsta­ly nesma­za­tel­nou sou­čás­tí his­to­rie Vanil­la WoW. Dodnes jde o jed­no z nej­zná­měj­ších míst, kte­rá hrá­či moh­li navští­vit jen díky své vyna­lé­za­vos­ti a tou­ze posou­vat hra­ni­ce her­ní­ho světa.

Tento článek je součástí série, kterou připravujeme především pro naše předplatitele. Díky jejich měsíční podpoře můžeme udržovat a rozvíjet náš projekt. Prvních čtrnáct dní od vydání jsou tyto články dostupné pouze pro naše předplatitele. Teprve poté je zpřístupňujeme i ostatním čtenářům. Pokud máte o předplatné, můžete se podívat na různé úrovně, které nabízíme.

Všem předplatitelům děkujeme za jejich přízeň a podporu.

Zdroj: https://warcraft.wiki.gg/

Diskuze

Odebírat diskuzi
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments