Píše se rok 1999, svět blázní z příchodu nového tisíciletí a v Blizzardu sedí skupina několika programátorů, kteří pilně pracují na Warcraft III, který má převzít úspěch předchozího dílu a několika datadisků. Zároveň ovšem začal i vývoj MMORPG hry ze světa Warcraftu, která za několik let nastolila nový standard v MMORPG žánru. První verze hry nebyly použitelné, obrázků se neuchovalo mnoho, avšak tady je alespoň krátký průřez toho, co bylo zjištěno.
Warcraft III
První verze World of Warcraft běžela na systému, který využíval i Warcraft III. V podstatě šlo o jednoduchou modifikaci původní RTS hry. Blizzard ovšem velice rychle pochopil, že v tomto systému není pro chystané MMORPG budoucnost a celý engine musel být přepracován.
Z vícero zdrojů je víceméně patrné, že do World of Warcraft, které bylo spuštěno v roce 2004 se dochovalo hned několik věcí, které ve hře jsou od samotného začátku vývoje. Není jich mnoho, avšak něco málo se najde.
Pojďme ale popořadě… Úplně první screenshot, který se kdy z World of Warcraft dostal na světlo světa je obrázek právě z Warcraft III engine. Asi není překvapením, že se tento styl a koncept moc neuchytil. Blizzard si od World of Warcraftu sliboval mnohem víc a vývojáři chtěli mnohem více detailů a realističnosti. Právě proto tehdy zasáhl nově stvořený tým a začalo se pracovat na novém systému.
Nový engine
Nový systém na přelomu roku 1999/2000 vypadal úplně jinak. Z klasického RTS zobrazení hry se dostáváme do klasického pohledu, který známe dodnes – postava je na středu obrazovky, postavě vidíme záda, je propracovanější chůze atd. Mezi první screenshoty ze hry zařadil Blizzard město Valguard. Město ve hře neexistuje a z textur či modelů, které na screenshotech jsou vidět, se ve hře nedochovalo vlastně vůbec nic.
V roce 2000 se představily ve hře nové rasy. Do hry se kromě lidí dostali orkové, noční elfové, trpaslíci a nemrtví. Určitá část textur, například u trpaslíků a orků, byla využita i v dalších verzích hry a například trpaslík byl téměř nerozeznatelný od toho, kterého známe z Vanilla WoW. Zajímavostí je, že na screenshotu nových ras je také cedule, která upozorňuje na přítomnost hospody (koukněte nad hlavu orka), se dostala i do Vanilla WoW. Stejná cedule visí například v Booty Bay.
Ze stejného roku jsou k dispozici také další obrázky, které ukazují možnost lootování a okno s úkoly. Screenshoty jsou pořízeny ve Westfallu, který se v průběhu vývoje až tak moc neměnil a velká část zůstala naprosto totožná. Právě ve Westfallu jde najít mnoho modelů krajiny, které byly využívány i poté ve Vanilla WoW.
Testování User Interface, tedy uživatelského rozhraní bylo součástí vývoje již v roce 2000. Velká část uživatelského rozhraní byla testována ještě na Warcraft III systému, avšak následně byla převedena i do nového World of Warcraft engine.
Další várka modelů
Reznik na své Wiki dokázal dát dohromady hned několik modelů, které se uchovaly ve hře. Jedná se o maličkosti v podobě stromů, některých cedulí, kamenů, ale také větších věcí jako jsou věže, mosty nebo celé budovy.